جذب سرمایه برای توسعه نسل بعدی فناوری توالی‌یابی

به گفته حسام اسفندیارپور مدیرعامل شرکت جناپسی، فناوری توالی‌یابی این شرکت با جذب سرمایه جدید می‌تواند گسترش پیدا کرده و جایگاه بهتری در بازار پیدا کند.

شرکت جناپسی (GenapSys) با جمع‌آوری بودجه از سرمایه‌گذاران درصدد توسعه بیشتر دستگاه توالی‌یابی خود است. شیوع ویروس کرونا این فناوری تعیین توالی نسل بعدی را در بوته آزمایش قرار داده است. توالی‌سنجی نسل جدید جناپسی برای کمک به مردم در چنین شرایطی مورد آزمایش قرارگرفته است.

بیش از یک سال پس از استفاده از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های دولت چین برای کمک به ردیابی بسیاری از سویه‌ها و جهش‌های ویروس کرونا، جناپسی یک رای اعتماد دیگر برای پلتفرم تعیین توالی خود دریافت کرد، این کار با اختصاص ۷۰ میلیون دلار بودجه برای این فناوری انجام شد.

شرکت‌های فارالون کپیتال منیجیمنت و چندین سرمایه‌گذار جدید اقدام به سرمایه‌گذاری روی این فناوری کرده‌اند. این حمایت مالی از توسعه بیشتر فناوری توالی‌یابی جناپسی پشتیبانی می‌کند که هدف آن، ارائه جایگزینی ارزان‌تر برای پلتفورم بعدی توالی‌یابی است.

حسام اسفندیارپور، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت جناپسی می‌گوید: «این آخرین دور از حمایت مالی شرکت جناپسی است. اقبال جهانی به سوی فناوری توالی‌یابی ژنوم سوق یافته و این سرمایه به مرحله بعدی رشد ما کمک خواهد کرد.»

دستگاه توالی‌یابی جناپسی کمتر از ۱۰ پوند وزن دارد و دارای رد پایی به اندازه یک ورق کاغذ استاندارد است. در داخل این دستگاه تراشه‌های الکترونیکی توالی‌یابی قرار دارد که می‌تواند تست‌های زیادی را انجام دهد. تراشه استاندارد و تجاری G3 این شرکت به ۱۶ میلیون حسگر مجهز است که به آن امکان می‌دهد در طول ۲۴ ساعت حداکثر ۱۳ میلیون بار خوانش را انجام دهد که این کار با طول متوسط خواندن حداقل ۱۵۰ جفت پایه و سطح دقت بیش از ۸۰ درصد انجام می‌شود.

با استفاده از تراشه G3، از این فناوری می‌توان برای توالی‌یابی ژنوم کوچک و RNA کوچک، mRNA هدف‌گیری شده و توالی‌سنجی تک سلولی و اعتبارسنجی ژن استفاده کرد. اگر از خوشه تراشه استفاده شود، این دامنه کاربرد این فناوری گسترش می‌یابد و شامل توالی‌یابی اگزوم و تراسکریپتوم و همچنین اندازه‌گیری بیان ژن تک سلولی می‌شود. شرکت جناپسی شروع سفارشات خود در آمریکا را برای این پلتفرم که قیمت آن تقریباً کمتر از ۱۰،۰۰۰ دلار است، از اواخر سال ۲۰۱۹، شروع کرده است.

جمع‌آوری مالی برای این شرکت به سرعت به رقم ۷۵ میلیون دلار رسیده است. سرمایه اولیه این شرکت در سال ۲۰۲۰ به‌صورت تأمین مالی بدهی از آکسفورد فاینانس بود و هدف آن کمک به جناپسی بود که در سطح جهانی راه‌اندازی شود.