افزودنی نانویی برای بهبود محصولات صنعت لاستیک‌سازی

افزودن نانولوله‌های کربنی شرکت اوسی‌اس‌آی‌ال (OCSiAl) موجب بهبود خواص لاستیک‌ها می‌شود. با مقدار بسیار کمی از این افزودنی، خواص ضدالکتریسیته ساکن در لاستیک‌ها ایجاد می‌شود.

لاستیک‌های رسانای الکتریکی در بسیاری از صنایع که لاستیک با اجسام در حال حرکت برهم‌کنش دارد و ممکن است باعث ایجاد جرقه شود. با این حال، تخریب خصوصیات مکانیکی، کشش و رنگ، همراه با مسائل ترکیب شیمیایی از اشکالات رایج ترکیبات رسانای معمولی است که از دوزهای بالای کار نشات می‌گیرد. نانولوله‌های کربنی تک‌جداره در حالی که خصوصیات مکانیکی لاستیک را حفظ کرده یا بهبود می‌دهند، در دوز کاری بسیار کم استفاده شده به طوری که از ۰٫۱۵ درصد از آن‌ها برای ایجاد خواص ضدالکتریسیته ساکن، استاتیک یا رسانا است.

راه حل جدید مبتنی بر نانولوله‌های TUBALL تولید شده توسط شرکت اوسی‌اس‌آی‌ال (OCSiAl) است که استفاده از آن‌ها موجب رسیدن به عملکرد ضد الکتریسیته ساکن در فرمولاسیون های EPDM مبتنی بر پرکننده معدنی شده و همچنین بهبود مقاومت در برابر پارگی و عملکرد کششی تا ۷۰ درصد بدون تخریب خواص الاستیک یا سخت شدن را امکان‌پذیر می‌سازد.

اکاترینا گوربونوا، قائم مقام شرکت اوسی‌اس‌آی‌ال در زمینه الاستومرها، می‌گوید: «حدود ۱۰ درصد از پلیمر رسانا به‌طور معمول برای رسیدن به همان سطح مقاومت استفاده می‌شود که منجر به تأثیر منفی قابل توجهی بر خصوصیات مکانیکی و عملکرد ضد استاتیکی ناپایدار به‌دلیل انتشار این ماده افزودنی به سطح ماده می‌شود. از طرف دیگر، استفاده از کربن سیاه منجر به تولید گرد و غبار، سخت شدن و آزادسازی کربن در سطح قطعات قالب شده که این موضوع موجب تشکیل لکه‌های سیاه می‌شود.»

وی می‌افزاید: «برای آماده‌سازی TUBALL MATRIX، ما از یک سیستم سه‌گانه استفاده می‌کنیم، نانولوله‌های گرافن در نرم‌کننده و پلیمر پراکنده می‌شوند، نرم‌کننده باعث پراکندگی مناسب و حفظ رفتار الاستیک می‌شود و پلیمر قابل اتصال با محیط مادی برای عملکرد مکانیکی بهتر و ایجاد یک شبکه رسانای سه‌بعدی که توسط نانولوله‌ها ساخته می‌شود، تعامل دارد. به عبارت دیگر، این راهکار امکان تولید ترکیبات با سختی کم و عملکرد رسانایی مورد نیاز را فراهم می‌کند که با استفاده از مواد افزودنی رایج امکان‌پذیر نیست.»

از EPDM آنتی‌استاتیک می‌توان در برخی از بخش‌های اصلی از جمله ساخت نوار نقاله، غلطک صنعتی، لوازم جانبی کابل و صنایع خودروسازی در طیف گسترده‌ای از محصولات استفاده کرد که در آن خواص رسانایی الکتریکی پایدار در ترکیب، همراه با عمر مفید طولانی مورد نیاز است.

عرضه یک سری محصول جدید برای لاستیک EPDM تنها اولین گام در صنعتی‌سازی و گسترش راهکارهای نانولوله گرافن برای انواع مختلف لاستیک است. اوسی‌اس‌آی‌ال در حال آماده‌سازی برای افزایش مقیاس تولید محصولات FKM، لاستیک طبیعی، BR، NBR، SBR و سیلیکون با رسانایی الکتریکی و مستحکم از نظر مکانیکی است و در حوزه الکترونیک، خودرو، نفت و گاز و سایر صنایع مرتبط با شرایط محیطی سخت یا حساس از نظر استاتیک، مورد استقبال گسترده قرار گرفته است.