همکاری مشترک برای بهبود فناوری رهایش دارو با نانو

شرکت نانوفورم (Nanoform) و کلانس (Celanese) اعلام کردند که به دنبال یافتن راه‌های افزایش تحویل دارو هستند.

شرکت فنلاندی نانوفورم که یک شرکت نوآور در حوزه فناوری‌ نانو بوده، به همراه شرکت کلانس اعلام کردند که قصد دارند همکاری‌های مشترکی را در زمینه تحویل دارو با قابلیت استفاده از نانوذرات آغاز کنند.

هدف از این کار، ارزیابی کارایی ترکیب فناوری‌های پلتفرم نانوذرات نانوفرم با فناوری تحویل کوپلیمر VitalDose® EVA شرکت کلانس برای ایمپلنت‌های رهایش دارو است. هدف از این همکاری مشترک آن است که نسل بعدی ادوات رهایش دارو توسط این دو شرکت توسعه داده شوند تا با این کار بارگذاری دارو افزایش یافته و خواص پخش دارو در بدن به شکل پایداری افزایش یابد.

نانوفورم و کلانس قصد دارند با استفاده از تخصص فرمولاسیون منحصر به فرد هر شرکت، روی توسعه فرمول‌سازی کار کنند.

ادوارد هاگستروم، مدیرعامل شرکت نانوفورم می‌گوید: «ما خوشحالیم که آغاز ارتباط با شرکت کلانس را اعلام کردیم. یکی از اهداف اساسی نانوفورم این است که درمان‌های دارویی نسل بعدی را با استفاده از نانوذرات ما امکان‌پذیر کند. با توجه به دشواری ذاتی در بارگذاری مقدار کافی دارو در بسیاری از تجهیزات پزشکی، ما فرصتی فوق‌العاده را در استفاده از نانوذرات برای غلبه بر این چالش اساسی شاهد هستیم. پتانسیل استفاده از ترکیب این دو فناوری برای ارائه روش‌های درمانی جدید به بیماران چیزی است که ما از آن بسیار هیجان‌زده هستیم»

وی می‌افزاید: «شرکت کلانس دارای سابقه قوی و موفقیت‌آمیزی در تولید ایمپلنت‌های پاک کننده دارو برای سلامت زنان، چشم پزشکی و اختلالات سیستم عصبی مرکزی با استفاده از فناوری تحویل کوپلیمر VitalDose® EVA با پروتئین‌ها، پپتیدها و مولکول‌های کوچک است. کاوش در فناوری‌های نانوذرات نانوفورم، امکانات جدیدی را برای افزایش عملکرد فرمولاسیون با محصولات موجود و امکان تولید محصولات آتی ایجاد می‌کند. ما خوشحالیم که با نانوفورم کار می‌کنیم و امیدواریم که این تلاش‌ها، نوآوری‌هایی را به همراه داشته باشد تا بتوانیم برای بیماران روش‌های درمانی بهتری را به ارمغان بیاوریم.»

کوچک‌سازی سیال فوق بحرانی، روشی نوین در مهندسی ذرات دارویی است که در آن تبلور مجدد ذرات با استفاده از دی‌اکسید کربن فوق‌بحرانی و از طریق ترمودینامیک کنترل می‌شود. CESS منحصربه‌‌فرد بوده چرا که بیشتر از هر پلتفورم فوق‌بحرانی رایجی در دسترس است. تمامی ذراتی که با استفاده از این روش شرکت نانوفورم مورد پردازش قرار گرفته‌اند، اندازه‌ای کوچک‌تر و یک‌دست‌تر از ذراتی دارند که با روش‌های دیگر تولید شده‌اند. این روش جدید شرکت نانوفورم قابلیت تولید انبوه و تجاری‌سازی را دارا است.