ثبت پتنت مربوط به جداسازی مواد خطرناک از محیط با کمک فناوری‌ نانو

شرکت اسپارک‌تکنولوژیز موفق به ثبت پتنت مربوط به فناوری شده که با استفاده از آن می‌توان مواد خطرناک و مضرر را از محیط‌زیست جداسازی کرد. در این فناوری از گرافن استفاده شده‌است.

شرکت اسپارک تکنولوژیز (Sparc Technologies) حق ثبت اختراع فناوری مبتنی بر گرافن را در آمریکا بدست آورده است اختراعی که به محیط‌زیست و پایداری آن کمک شایانی می‌کند.

این حق ثبت اختراع به شرکت اسپارک تکنولوژیز اجازه دسترسی به توانایی منحصر به فرد گرافن برای عملکرد در یک ماتریس متخلخل با عملکرد بالا و کارآمد برای حذف یون‌های فلزات سنگین از مایع یا گاز را می‌دهد.

آلودگی فلزات سنگین یکی از نگرانی‌های مداوم زیست‌محیطی برای جامعه مدرن است و توانایی حل این مشکل به شرکت امکان می‌دهد تا به بازار قابل توجهی دست پیدا کند.

اسپارک تکنولوژیز همچنین در حال بررسی روش‌های متناسب‌سازی این فناوری برای تسهیل حذف گونه‌های آلی مزاحم از مایعات یا گاز است تا با این کار بتوان بر بسیاری از چالش‌های زیست محیطی که امروزه وجود دارد، تاثیر گذاشت.

مایک بارتلز، مدیر ارشد اجرایی، خاطرنشان کرد: «اعطای این حق ثبت اختراع، مجموعه فناوری اسپارک تکنولوژیز را در زمینه پایداری محیط‌زیست و اصلاح ضایعات افزایش می‌دهد.»

وی می‌افزاید: «این فناوری چند کاره مبتنی بر گرافن تحت این حق ثبت اختراع فرصتی برای توسعه راه حل‌های زیست‌محیطی برای طیف گسترده‌ای از آلودگی‌های محیطی با تأثیر زیاد مانند جیوه و آرسنیک فراهم می‌کند. مالکیت معنوی به قلب ارزش آفرینی اسپارک می‌رود و این شرکت در حال حاضر در حال گفتگو با شرکای تجاری برای توسعه بیشتر فناوری مربوط به این حق ثبت اختراع است.»

از فناوری گرافنی اسپارک می توان برای استخراج مواد گرانبها از ضایعات نیز استفاده کرد. این تحقیق متمرکز بر تحقیقاتی است که نشان می‌دهد می‌توان از گرافن برای بهبود بازده قابل قبول استخراج صنعت از فلزات گرانبها و پایه استفاده کرد.

سال گذشته اسپارک اعلام کرد روشی برای بازیافت طلا و نقره ارائه کرده است که در آن از تصفیه مبتنی بر گرافن استفاده می‌شود. اسپارک ‌تکنولوژیز نتایج حاصل از آزمایش‌های خود روی بازیافت طلا و نقره را ارائه کرده است که نشان می‌دهد میزان جذب این فلزات روی سطح جاذب‌ها، با افزایش میزان گرافن در «جاذب‌های تجاری»، افزایش می‌یابد.