تشخیص پیشرفت سرطان با کمک MRI و با استفاده از نانوذرات

ایمیجین بیوسیستمز اعلام کرد که ثبت‌نام برای کارآزمایی روی فناوری نانوذرات تصویربرداری این شرکت در حال انجام است، نانوذراتی که قرار است برای تشخیص بیماری سرطان با کمک MRI استفاده شود.

سهام شرکت ایمیجین بیوسیستمز (Imagion Biosystems) در حالی معامله می‌شود که این شرکت اولین بیماران را برای مطالعه مرحله اول آرمون بالینی سرطان سینه ثبت‌نام کرده است تا فناوری  MagSense برای درمان این بیماران استفاده شود.

در این کارآزمایی بالینی قرار است ۱۵ بیمار مورد مطالعه قرار گیرند و آزمایش فناوری نانوذرات MagSense IBX و توانایی آن به‌عنوان یک عامل تصویربرداری در کمک به مرحله‌بندی سرطان پستان HER2 مورد بررسی قرار گیرد.

به‌طور کلی نقطه نهایی مطالعه تعیین ایمنی و تحمل عامل تصویربرداری MagSense و همچنین بررسی اثربخشی نانوذرات برای تشخیص در محیط درون تنی است، در حالی که استانداردهای فعلی پزشکی معمولاً به بیوپسی یا برداشتن غدد لنفاوی از طریق جراحی نیاز دارند تا مشخص شود که تومور به غدد لنفاوی رسیده یا نه، اما ایمیجین بیوسیستمز تأیید می‌کند که فناوری آن‌ها قادر است تشخیص دهد که آیا تومور گسترش یافته است یا خیر.

باب پرولکس، رئیس اجرایی ایمیجین بیوسیستمز می‌گوید: «این تیم خوشحال است که اولین بیمار خود را ثبت‌نام کرده است؛ اگرچه جذب بیماران سرطانی تازه تشخیص داده شده در یک تحقیق تحقیقاتی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما ما و محققان اطمینان داریم که به هدف از پیش تعیین شده خود خواهیم رسید.»

قرار است هر بیمار در این مطالعه تزریق ماده تصویربرداری نانوذرات MagSense را انجام دهد و توسط MRI مورد تصویربرداری قرار گیرد در حالی که نمونه‌ای از گره لنفاوی نیز ارزیابی می‌شود.

عوامل کنتراست‌‌دهنده، مواد شیمیایی هستند که می‌توانند تصاویر MRI را بهبود دهند و فرایند تشخیص را تسهیل نمایند. بیشتر عوامل کنتراست‌دهنده فعلی باعث ایجاد سایه‌هایی در مرز بافت می‌شود و تا حدودی تمایز میان تومور خوش‌خیم و بد‌خیم را سخت می‌کنند.

ایمیجین معتقد است که می‌توان از نانوذرات MagSense برای هدف‌گیری بافت‌های ویژه‌ای در بدن بیمار استفاده کرد و با این کار، ابزاری دقیق و غیرتهاجمی برای تشخیص بیماری سرطان به‌دست آورد. MagSense به‌عنوان جایگزین مطمئن‌تری در نظر گرفته شده‌ است چرا که از پرتوهای یونیزه‌کننده، ردیاب‌های رادیواکتیو یا میدان مغناطیسی قوی استفاده نمی‌کند در نتیجه نانوذرات تنها محل موردنظر را مورد حمله قرار می‌دهند. در صورتی که توموری وجود نداشته باشد، نانوذرات خیلی سریع توسط کبد از بدن دفع می‌شوند. سرطان پستان دومین عامل مرگ‌ومیر در زنان است که تقریبا ۲۰ درصد از سرطان‌های پستان به‌عنوان HER۲ مثبت شناسایی می‌شوند. به اعتقاد مسئولان شرکت ایمیجین، این نانوذرات می‌توانند جایگزین روش‌های بیوپسی و جراحی‌های غیرضروری شوند و به بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک کنند.