استفاده از گرمکن تابشی نانوکاتالیستی ساخت ایران در ایستگاه‌های تقلیل فشار گاز

شرکت به فرآوران نوین آریا سرمد موفق به تولید گرمکن تشعشعی نانوکاتالیستی شده است که فاقد شعله بوده و در نتیجه ایمنی بیشتری نسبت به دیگر هیترهای موجود در بازار داشته باشد. آلایندگی این گرمکن‌ها به شدت کمتر از نمونه‌های دیگر است. از آنجایی که این گرمکن‌ها فاقد شعله هستند برای استفاده در بخش‌های حساس که احتمال آتش‌سوزی دارند، مناسب‌تر است.

عبدالرضا اسدبیگی، مدیر مهندسی و اجرای طرح شرکت به فرآوران نوین آریا سرمد می‌گوید: «سال ۸۸ طرح ساخت این گرمکن‌ها با همکاری دانشگاه علم و صنعت ارائه و اجرا شد. در حال حاضر از طراحی تا اجرا و پیاده‌سازی این گرمکن‌ها را انجام می‌دهیم و گرمکن‌های نانوکاتالیستی به بازار عرضه می‌کنیم که نیاز به آب ندارد. این محصول را می‌توان به صورت ماژولار استفاده کرد به این معنا که بنا به نیاز، تنها درصدی از آن به‌کار گرفته شود.»

سید مصطفی حسینعلی، مدیرعامل شرکت به فرآوران نوین آریا سرمد می‌گوید: «قریبا ۵ سال رو توسعه این فناوری در مقیاس آزمایشگاهی وقت صرف شد و سپس براساس نتیجه‌ای که بدست آمد شرکت به فرآوران نوین آریا سرمد را تاسیس کردیم. در ادامه به توسعه فناوری گرمکن‌های کاتالیستی پرداختیم و یکی از دستاوردهای ما، ساخت نمونه مدور این گرمکن‌ها است که مشابه خارجی ندارد.»

معمولا در صنعت از گرمکن‌های حمامی استفاده می‌شود که به آب نیاز داشته و آب توسط یک منبع گرم می‌شود که به‌دلیل این ساز و کار، انرسی بالایی دارند، در حالی که این گرمکن نانوکاتالیستی امکان رسیدن سریع به دمای مورد نظر را دارند.

آلاینده‌های NOx در این گرمکن‌ها وجود نداشته و آلودگی CO در آن بسیار اندک است، در نتیجه می‌توان گفت که این محصول، یک محصول پاک است.

از دیگر مزیت‌های این فناوری به مصرف کم سوخت آن مربوط می‌شود. همچنین امکان رصد و پایش گرمکن به‌صورت آنلاین وجود دارد.

این گرمکن در شرکت گاز استان تهران مورد بهره‌برداری قرار گرفته و امکان استفاده از آن در دیگر ایستگاه‌های شرکت ملی گاز ایران وجود دارد.