اختصاص بودجه‌ای برای توسعه نسل دوم نانوواکسن ضدکرونا

شرکت اس‌کی بیوسایسن که واکسن نانوذره‌ای ضدکرونا را توسعه داده است موفق به جذب بودجه‌ای برای انجام فاز سوم کارآزمایی بالینی روی این واکسن شده‌ است، واکسنی که از آن به‌عنوان نسل دوم واکسن‌های ضدکرونا نام برده می‌شود.

بنیاد نوآوری‌های آمادگی برای بیماری‌های همه‌گیر موسوم به CEPI قرار است بودجه آزمایش فاز ۳ یک واکسن ضد کرونا را تأمین کند؛ واکسنی به نام GPB510 که با استفاده از نانوذرات ساخته شده‌ است. این بودجه قرار است به شرکت اس‌کی بیوسایسن (SK Bioscience) اختصاص پیدا کند تا با استفاده از این بودجه آزمایش‌های بالینی فاز ۳ را انجام دهد و همچنین اقدام به تحقیق و توسعه بیشتر در مورد انواع ویروس کرونا کند. با اختصاص این بودجه، این شرکت می‌تواند فناوری تولید واکسن ضد کرونای نانوذره‌ای را تجاری‌سازی کرده و به مقیاس تولید انبوه برساند و در نهایت، امکان تولید سالانه صدها میلیون دوز را امکان‌پذیر کند.

درصورت اثبات ایمنی و موثر بودن این واکسن، دوزهای زیادی از این واکسن برای کمک به نجات انسان‌ها در سراسر جهان در اختیار مرکز OVAX قرار می‌گیرد.

CEPI برای این فعالیت‌ها تا ۱۷۳٫۴ میلیون دلار به شرکت اس‌کی بیوسایسن کمک می‌کند. این شرکت که در کره‌جنوبی مستقر است با همکاری بخش طراحی پروتئین موسسه پزشکی UW در سیاتل به‌صورت مشترک این واکسن نانوذره‌ای را تولید کردند.

دانشمندانی که روی این واکسن کار می‌کنند به دنبال ایجاد یک واکسن قدرتمند نسل دوم کووید۱۹ هستند که ایمن‌تر از واکسن‌های فعلی بوده، در دوزهای پایین موثر باشد، ساخت آن ساده بوده و بدون انجماد عمیق پایدار باشد. این ویژگی‌ها واکسیناسیون علیه ویروس کرونا را در مقیاس جهانی امکان‌پذیر کرده و دسترسی به این واکسن را برای مردم در مناطقی که منابع پزشکی، حمل و نقل و ذخیره‌سازی محدودی دارند، آسان می‌کند. همین ویژگی‌ها باعث می‌شود که چنین واکسنی در سایر مناطق جهان بسیار مورد تقاضا باشد.

طی یک ماه آینده، شرکت اس‌کی بیوسایسن قصد دارد برنامه خود را برای یک آزمایش بالینی فاز ۳ ملی به وزارت بهداشت، غذا و دارو و سایر مراجع نظارتی ارائه دهد. واکسن GBP510 در اواخر سال ۲۰۲۰ وارد یک مطالعه بالینی ۱/۲ شد و در حال حاضر در مرحله دوم کارآزمایی بالینی است.

این واکسن ضدکرونا با استفاده از فناوری ساخته شده که در آن  UW Medicine توسعه یافته است. در این واکسن از یک نانوذره پروتئینی خودآرا استفاده شده که بخش‌های مختلف پروتئین اسپایک ویروسی را در خود دارد. ساختار مولکولی این واکسن تقریباً شبیه ویروس است که ممکن است در شناسایی بیشتر آن توسط سیستم ایمنی نقش مهمی ایفا کند.

در مطالعات بالینی که سال گذشته انجام شد، GBP510 در دوزهای پایین مقادیر زیادی آنتی‌بادی خنثی کننده ویروس تولید کرد. این آنتی‌بادی‌ها چندین سایت مختلف را در پروتئین اسپایک ویروس کرونا مورد هدف قرار می‌دهند، کیفیتی که ممکن است باعث محافظت در برابر انواع ویروس کرونا شود.