نتایج مثبت تست‌های ایمنی روی ماسک‌های نانویی

شرکت زنگرافن سولوشنز (ZEN Graphene Solutions)، که در حوزه نانومواد فعالیت دارد، اعلام کرد که با همکاری شرکت تربور (Trebor) نتایج موفقیت‌آمیزی از آزمایش ایمنی استنشاقی ماسک‌های جراحی تقویت شده با ZENGuardTM به‌دست آورده‌اند و این نتایج به Health Canada ارائه شده‌است.

این آزمایش‌ها توسط نانوسیف (NanoSafe) در بلاکسبورگ، ویرجینیا انجام شد و این مرکز تأیید کرد که گرافن ZENGuard from از ماسک‌های جراحی که در معرض سرعت جریان هوا قرار داشته، خارج نشده‌ است. این مرکز دقیقا شرایط تنفسی فرد را در حین استفاده از ماسک شبیه‌سازی کرده تا امکان رهایش گرافن از ماسک را ارزیابی کند. نتایج آزمایش ارائه شده به سازمان بهداشت کانادا آخرین مورد درخواست اطلاعاتی است که زنگرافن پس از جلسه ماه آوریل دریافت کرده است. سازمان بهداشت کانادا در حال بررسی درخواست تایید ماسک جراحی حاوی گرافن شرکت زنگرافن است تا این درخواست به‌صورت اولویت‌دار بررسی شود.

گرگ فنتون، مدیر عامل زنگرافن می‌گوید: «با آخرین اطلاعات ایمنی ارسال شده به سازمان بهداشت کانادا، ما معتقدیم که PPE-ZENGuard TM  آماده است که به یک محصول تایید شده تجاری تبدیل شود و از افرادی که به آن نیاز دارند محافظت کند. ما همچنان تلاش می‌کنیم که کاملاً منطبق با چارچوب‌های مورد نظر سازمان بهداشت کانادا فعالیت کنیم. شرکت زنگرافن بر توسعه و تجاری‌سازی فناوری‌های نانو متمرکز است که به محافظت از مردم کمک می‌کند و ما انتظار داریم این ماسک نانویی ساخته شده در کانادا بتواند در این مسیر موثر باشد.»

تست‌های استنشاق توسط نانوسیف انجام شده‌ است، شرکتی مستقر در مرکز تحقیقات شرکتی ویرجینیا تک، که بر رویکرد علمی منظم و منطقی برای درک خطرات زیست محیطی ، بهداشتی و ایمنی مرتبط با فناوری نانو متمرکز شده‌ است.این آزمایش برای ارزیابی انتشار ذرات گرافن طراحی شده‌ است تا حداکثر میزان نشت گرافن و قرار گرفتن در معرض ذرات حاوی گرافن در مصرف‌کنندگان ماسک مشخص شود. هفت ماسک روکش‌دار و بدون پوشش با سه تکرار مورد آزمایش قرار گرفتند که برای هر کدام میانگین غلظت ذرات در طول یک دقیقه اندازه‌گیری شد. ذرات منتشر شده در حین آزمایش توسط میکروسکوپ الکترونی روبشی با طیف‌سنجی اشعه ایکس پراکنده انرژی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به‌طور متوسط، غلظت ذرات معلق در هوا هنگام آزمایش ماسک‌های پوشش داده شده ZENGuard measured کمتر از ماسک‌های بدون پوشش مشاهده شد. بررسی میزان استنشاق در محیط‌های با آلایندگی بالا نشان داد، ماسک‌های پوشش داده شده با ZENGuard M قدرت محافظتی بیشتری دارند. هیچ‌گونه رهایش ذرات از ماسک نانویی دیده نشد.

چندی پیش زنگرافن دو نمونه جوهر مبتنی بر گرافن برای بهره‌گیری در ماسک‌های N۹۵ تولید کرد. این جوهرها در دو غلظت مختلف روی ماسک‌ مورد آزمایش قرار گرفت و سپس ماسک در معرض ویروس کرونا قرار داده شد تا اثر ماسک روی ویروس با استناد بر استاندارد ISO ۱۸۱۸۴:۲۰۱۹ بررسی شود.

فعالیت‌ ویروس‌کشی این فناوری قابل توجه گزارش شده‌‌ است و برای هر دو نمونه سه تست مختلف صورت گرفته است که ۹۹ درصد خاصیت غیرفعال‌سازی ویروس در ماسک دیده شده‌‌ است. از نکات مهم این آزمایش می‌توان به اثر ضدویروسی این جوهرها در مرحله دوم آزمایش، ۳۵ روز پس از اولین آزمایش، اشاره کرد که نشان‌دهنده فعالیت ضدویروسی دامنه‌دار و مستمر این جوهر نانویی است.