همکاری سه شرکت مالزیایی برای تولید ماسک نانو

با همکاری سه شرکت از صنایع مختلف کشور مالزی، ماسک‌های نانو با قابلیت حذف ویروس و باکتری و همچنین کمک به کاهش آلودگی محیط‌زیست، تولید شده‌ است.

سه شرکت ولوو کار مالزیا (VOLVO Car Malaysia)، تری‌لیتل احمد (Three Little Ahmads) و نانوتکسکتایل (NanoTextile) اقدام به همکاری مشترک کرده‌اند تا مجموعه‌ای از ماسک‌های ضدمیکروبی صورت را که در مجموع با نام Volvo Batik شناخته می‌شوند را به بازار عرضه کنند. این پروژه علاوه‌بر عرضه گزینه‌های پایدارتر برای ماسک‌های صورت یکبار مصرف، از جمعیت افراد بی‌کار محلی برای حمایت از معیشت آن‌ها پس از مواجهه با بیکاری و مشکلات ناشی از همه‌گیری استفاده می‌کند.

این ماسک‌ها توسط شرکت تری‌لیتل احمد طراحی شده‌ است که یک برند تولید لباس در مالزی است. این ماسک‌های صورت، توسط مادران تنها، زنان در محله‌های روستایی و فارغ‌التحصیلان حرفه‌ای GIATMara تهیه و تولید می‌شوند، که به‌دلیل تعطیلی کارخانه‌های خرده فروشی شغل آن‌ها از دست رفته است.

اختر سلیمان مدیر بازاریابی و روابط عمومی ولوو کار مالزیا می‌گوید: «این همکاری با فلسفه اصلی ولوو «omtanke» مطابقت دارد، که یک کلمه سوئدی است و اخلاق تجاری ولوو به معنای «مراقبت و توجه» است. ما مفتخریم که دست یاری به جوامع محلی دراز می‌کنیم و معیشت آن‌ها را حفظ می‌کنیم، به خصوص در این اوقات سخت اقتصادی و آسیب‌پذیر که آن‌ها به کمک زیادی نیاز دارند.» ولوو کار، به‌عنوان یک شرکت خودروساز با یکی از بلند پروازانه‌ترین اهداف آب و هوایی در صنعت، متعهد به حفاظت و بهبود محیط‌زیست است. یکی از نگرانی‌های قریب‌الوقوع زیست محیطی ناشی از همه‌گیری کنونی، دفع ماسک‌های جراحی یکبار مصرف است که می‌تواند به‌عنوان نانوپلاستیک در محل‌های دفن زباله یا اقیانوس‌ها تجمع یابد.

این همکاری سه جانبه با درک اینکه ماسک‌های یکبار مصرف یک نگرانی زیست محیطی است که به سرعت در حال رشد است، ماسک‌های پارچه‌ای قابل استفاده مجدد با الگوی منحصر به فرد «batik tekap» به‌عنوان ادای احترام به هنر مالزی تولید می‌کند.

داتین آزره احمد بنیان‌گذار و طراح مد تری‌لیتل احمد می‌گوید: «هنگامی که گزارشی از شرکت ولوو کار مالیزیا دریافت کردیم، با ایجاد استامپ‌هایی اقدام به طراحی چند مدل گل کردیم. به کمک فناوری‌ نانو و نوآوری، ماسک‌های صورت برای استفاده عمومی ایمن و مد روز هستند. هر ماسک صورت، از ۱۰۰ درصد پنبه تشکیل شده، ضدباکتری و ضدآب است و از آلودگی به باکتری و ویروس فرد را مصون کرده و قابلیت شستشو نیز دارد.

نانوتکستایل شرکتی که فناوری ضدباکتری این ماسک صورت را ارائه کرده است، یک شرکت نساجی پیشرو در مالزی است که راه حل‌های پیشرفته فناوری را در تولید پارچه ارائه می‌دهد. نانوتکستایل از فناوری‌ نانو برای کاهش نفوذ قطرات آلوده‌کننده و جلوگیری از عفونت احتمالی پارچه توسط ویروس‌ها یا باکتری‌ها استفاده می‌کند.

توماس اونگ، مدیر اجرایی نانوتکستایل می‌گوید: «فناوری‌ نانو راه جدیدی برای پردازش مواد در صنعت نساجی باز می‌کند. ما در حال بررسی پارچه‌های با کیفیت بهتر از مواد مختلف، از جمله پلاستیک‌های نانو هستیم. از طریق این مشارکت، ما امیدواریم که بتوانیم از پتانسیل‌های فناوری‌ نانو به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های مقابله با آلودگی محیط‌زیست و همچنین تولید مواد با کیفیت بهتر استفاده کنیم.»