تحویل حسگر نانویی اثر هال، برای استفاده در ادوات برودتی

شرکت پاراگراف (Paragraf)، از ارسال محصول حسگر گرافنی اثر هال خود برای استفاده در سامانه‌های برودتی خبر داد. نانوحسگر گرافنی شرکت پاراگراف که برنده جایزه الکترا نیز شده، پیش از این در شتاب‌دهنده CERN مورد استفاده قرار گرفته است.

پاراگراف در حال تولید حسگر گرافنی موسوم به (GHS) است که تنها روش مناسب صنعت برای اندازه‌گیری قدرت میدان مغناطیسی ۷ تسلا (T) و بالاتر، در دمای بیش از ۳ کلوین (K) است. این دستگاه برای ارائه اندازه‌گیری‌های میدان بالا هنگام کار در دمای برودتی بهینه شده‌ است. این در حالی است که این حسگر هیچ گرمائی را از بین نمی‌برد و در عین حال قادر به تشخیص دما است.

این حسگر برودتی همچنین امکان اندازه‌گیری مستقیم دما در یک حفره سرد را فراهم می‌کند و نیاز به درج دمای اتاق را برطرف کرده، داده‌های با کیفیت‌تری ارائه کرده و صرفه‌جویی در وقت را به‌دنبال دارد. ادعا می‌شود که GHS-C تنها حسگر اثر هالی است که در حال حاضر به‌صورت انبوه تولید می‌شود و می‌تواند این سطح از عملکرد را در دمای کمتر از ۳ درجه کلوین انجام دهد. فناوری پشت این حسگر، امکان اندازه‌گیری دماهای حتی پایین‌تر را، بدون از دست دادن عملکرد، دارد. این امر به دلیل فقدان هرگونه اثر هال مسطح در گرافن است، ویژگی منحصر به فردی که پاراگراف از آن استفاده کرده است.

این محصول آخرین نمونه از قابلیت‌ها و توانمندی‌های شرکت پاراگراف است و براساس پیشرفت‌ها و دستاوردهای قبلی ساخته شده‌ است.این حسگر از گرافن بهینه و تنظیم شده برای کاربردهای میدان بالا، نظیر ابررساناها، محاسبات کوانتومی، فیزیک با انرژی بالا، فیزیک با دمای پایین، هم‌جوشی و هوافضا استفاده می‌کند. از آنجایی که نسل بعدی شتاب دهنده‌های ذرات متکی به آهن رباهایی هستند که قدرت میدان را بیش از ۱۶ T می‌رسانند، این حسگر نظر فعالان حوزه شتاب‌دهنده را به خود جلب کرده است. یکی از ویژگی‌های مهم این حسگر، دامنه وسیع کاری آن است که تا دمای ۸۰ درجه سانتی‌گراد و در شرایط سرد تا دمای کمتر از ۳ کلوین را تحمل می‌کند. این به آن معناست که می‌توان میدان مغناطیسی درون مگنت‌های ابررسانای شتاب‌دهنده‌ها را با دقت بالایی اندازه‌گیری کرد.

الی گالانیس از شرکت پاراگراف می‌گوید: «هنگامی‌که به دنبال حساسیت بالا هستید، یکی از بزرگترین چالش‌هایی که محققان و مهندسان با آن روبرو هستند، بی‌ثباتی ناشی از گرمای اتلاف شده توسط حسگرهای معمولی است. این امر به ویژه هنگام کار در ادوات دارای قطعات سرد مانند محاسبات کوانتومی بسیار مهم است. حسگر ما به جای میلی‌وات گرما، چیزی در حد نانووات گرما را پراکنده می‌کند. این تأثیر بسیار کمتری روی دستگاه دارد و به محققان امکان اندازه‌گیری دقیق و تکرارپذیر را می‌دهد.»

پاراگراف در نزدیکی شهر کمبریج واقع شده‌‌است. این شرکت یک روش اختصاصی برای تولید تک لایه‌های گرافن دارد که می‌توان با آن گرافن را مستقیم روی سیلیکون، کاربید سیلیکون، یاقوت کبود و گالیم نیترید قرار داد.