نانوپزشکی در حال نوآوری در حوزه مراقبت‌های بهداشتی است

براساس گزارشی که به تازگی منتشر شده بازار نانوپزشکی تا سال ۲۰۲۵ به رقم ۲۵۸ میلیارد دلار می‌رسد و نانوپزشکی را می‌توان یکی از حوزه‌های بسیار تاثیرگذار در نوآوری حوزه بهداشت و درمان دانست.

نانوپزشکی در حال تغییر نوآوری در حوزه مراقبت‌های بهداشتی است. شیوع ویروس کرونا هم‌زمان با افزایش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های فعال در حوزه نانوپزشکی رخ داده است. به تازگی گزارشی در marketdataforecast.com منتشر شده‌ است که بازار جهانی نانوپزشکی را در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۴۱٫۳۴ میلیارد دلار برآورد کرده که این رقم تا سال ۲۰۲۵ به ۲۵۸٫۱۱ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. این گزارش همچنین حاکی از افزایش چشمگیر حمایت از سرمایه‌گذاری دولت‌ها و بودجه به‌منظور توسعه نانودرمانی برای واکسن‌ها، تصویربرداری تشخیصی، داروهای احیاکننده و تحویل دارو پس از تأثیر ویروس کرونا است. علاوه‌بر این، نانوپزشکی مزایای زیادی را برای حوزه مراقبت‌های بهداشتی به وجود می‌آورد که تحت تأثیر همه‌گیری و اثرات طولانی مدت کووید۱۹ بر بیماری‌های قلبی عروقی، تنفسی، عصبی، مرتبط با سیستم ایمنی است. این گزاره‌ها با پیش‌بینی پلت‌فرم نظارت بر سرمایه‌گذاری Pitchbook مطابقت دارد که گفته است سرمایه‌گذاری در فناوری بهداشت به‌طور کلی تا سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۱۰ تریلیون دلار خواهد بود و در ۵ سال گذشته سرمایه‌گذاری در زمینه نانوپزشکی ۲۵۰ درصد رشد داشته است.

میزان معاملات شرکت‌های نانویی فعال در حوزه مراقبت‌های بهداشتی نیز از سال ۲۰۱۹ دو برابر شده‌است، در ۱۲ ماه گذشته از ۱ میلیون پوند به ۲ میلیون پوند رسیده است، در حالی که تعداد این معاملات در سال ۲۰۲۰ بیش از هر زمان دیگری بود و برای اولین‌بار از ۱۰۰ معامله در یک سال پیشی گرفته است. در حال حاضر، سرمایه‌گذاری به نوآوری کمک می‌کند زیرا محققان و دانشمندان فناوری‌ نانو برای بهبود دستگاه‌های زیست پزشکی مانند پروتز، ارائه درمان‌های جدید سرطان و توسعه روش‌های درمانی استخوان، همراه با نوآوری‌های بیشتر که می‌توانند مراقبت‌های بهداشتی جهانی را تغییر دهند، تلاش می‌کنند.

محققان حوزه فناوری‌نانو، نانولوله‌هایی را یافته‌اند که مانع از ورود کووید ۱۹ و سایر ویروس‌های کرونا می شود و با استفاده از این نانولوله‌ها، ماسک‌هایی طراحی شده که هم ارزان‌تر و هم موثرتر هستند. پاسخ سریع جهانی به همه‌گیری نیز توسط فناوری‌ نانو امکان‌پذیر شد، زیرا در تولید واکسن فایزر و آسترازنکا و تست‌های تشخیصی ۳۰ دقیقه‌ای کرونا از فناوری‌ نانو استفاده می‌شود.

پاول استنارد، بنیان‌گذار بنیاد جهانی نانو، اظهار داشت که کووید۱۹ نقاط ضعف در سیستم‌های بهداشتی را در کشورهای توسعه یافته برجسته می‌کند، این همه‌گیری نشان داده است که برای ایجاد تغییر و جلوگیری از همه‌گیری‌های آینده به راه حل‌های ابتکاری و بلند مدت نیاز است. از آنجایی که نانوپزشکی نقش برجسته‌ای در این تحولات دارد، سازمان‌ها و شرکت‌های فعالی در حوزه مراقبت‌های بهداشتی به‌دنبال استفاده از نانوپزشکی هستند. این مراکز تحت تأثیر افزایش سرمایه‌گذاری‌ها و به رسمیت شناختن فناوری‌ نانو قرار گرفته گرفته‌اند و نباید اولویت این فناوری از دستور کار خارج شود.