تقویت تیرهای برق و دکل‌های انتقال خطوط تلفن با فناوری‌ نانو

یکی از شرکت‌های اسپانیایی قصد دارد تا با استفاده از گرافن تیرهای برق و خطوط تلفن را تقویت کند. برای این کار کارخانه‌ای به‌منظور تولید تیرهای جدید که با فناوری‌ نانو تقویت شده در این کشور راه‌اندازی می‌شود.

شرکت گرافنگلس (Graphenglass) اعلام کرد که می‌خواهد تیرهای چوبی انتقال برق و خطوط تلفن را با گرافن جایگزین کند.

ویسنته مونتسینوس، مدیر این شرکت، تجارت نوینی مانند گرافن را آغاز کرده است. این تاجر در حال آماده شدن برای افتتاح یکی از اولین کارخانه‌ها در اسپانیا است که ساخت تیرهای انتقال برق و خطوط تلفن با استفاده از گرافن را بر عهده خواهد داشت.

هدف ویسنته مونتسینوس این است که پس از تابستان امسال اولین کارخانه گرافنگلس را با ظرفیت تولید حدود ۱۵۰۰۰ تیر برق و تلفن راه‌اندازی کند تا بتواند به تقاضای رو به رشد در این حوزه پاسخ دهد.

هدف این شرکت، کمک به جایگزینی هزاران تیر برق و دکل انتقال خطوط مخابرات با فناوری جدید است که ویژگی‌های جالب توجهی مانند وزن کم و مقاومت بیشتر داشته و به کاهش هزینه و بهبود کارایی این تیرها کمک می‌کند.

شرکت گرافنگلس در طول همه‌گیری بیماری کرونا، یکی از شرکت هایی بود که با ایجاد یک دستگاه تقسیم مدار، چاپ شده با فناوری چاپگر سه‌بعدی، به بیماران کمک کرد. این دستگاه برای کمک به تنفس و عملکرد ریه‌های بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ساخته شده بود و به بهبود وضعیت بیماران کمک کرد.

اتحادیه اروپا سه خط تحقیق اصلی (FET Flags) را برای رهبری اروپا در فناوری‌های پیشرفته با تأثیر بالا تعریف کرده است، نوآوری‌هایی که طی یک دوره ۱۰ ساله صدها محقق را در سراسر اروپا با حمایت حدود ۱۰۰۰ میلیون یورو بسیج می‌‌کند. یکی از این خطوط، Graphene Flagship است که هدف آن آوردن گرافن و مواد دو بعدی مرتبط از آزمایشگاه‌های دانشگاهی به جامعه اروپا است.

پیشنهاد شرکت گرافنگلس بخشی از این خط تحقیقاتی است که به کاهش حضور ماده بسیار آلوده‌کننده مانند کئروزوت کمک می‌کند. در واقع، شرکت گرافنگلس در حال آماده‌سازی برای اجرای طرحی بلند پروازانه برای مدرن‌سازی شبکه توزیع برق خود است. این شرکت ۱۰۰۰ میلیون یورو برای جایگزینی ۱۲۰،۰۰۰ پست چوبی آلوده به کئروزوت که از پلی‌استر تقویت‌شده با فایبرگلاس ساخته شده، سرمایه‌گذاری خواهد کرد.