جذب سرمایه برای توسعه فناوری پودر گرافنی

شرکت سوئدی گرافمچ (Graphmatech) متخصص فناوری مواد گرافنی، از برگزاری دور جدید جذب سرمایه‌ بیش از ۱۰ میلیون دلار (۸۴٫۵ میلیون کرون) خبر داد.

این شرکت اظهار داشت که این جذب سرمایه به‌منظور سرعت بخشیدن به توسعه فناوری آن‌ها و عرضه محصولات مبتنی بر گرافن به بازار است.

دکتر مامون طاهر مدیرعامل و بنیان‌گذار گرافمچ می‌گوید: «ما بسیار خوشحالیم که می‌بینیم چنین طیف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاران ارزش فناوری مواد گرافنی ما را تأیید می‌کنند و سرمایه‌گذاران جدید و سرمایه‌گذاران قبلی از چشم‌انداز پایدار ما پشتیبانی می‌کنند. با لطف و حمایت آن‌ها، گرافمچ می‌تواند به افزایش ظرفیت تولید، راه‌اندازی محصولات جدید و افزایش برتری فناوری ادامه دهد.»

Molindo Energy ، Forward Ventures و SEB Venture از جمله سرمایه‌گذاران جدید هستند، در حالی‌که سرمایه‌گذاران موجود، ABB Technology Ventures ، Almi Invest GreenTech ، Walerud Ventures و KIC Innoenergy به سرمایه‌گذاری در گرافمچ ادامه می‌دهند.

مورگان سادارنگانی، مدیرعامل و بنیان‌گذار Molindo Energy می‌گوید: «گرافمچ بازیگر اصلی در انتقال انرژی خواهد بود.»

کورت کالتنگر از مدیران شرکت ABB Technology Ventures می‌گوید: «با استفاده از امکان استفاده از خواص گرافن در مقیاس صنعتی، فناوری گرافمچ پتانسیل فوق‌العاده‌ای برای ایجاد برق پایدار در صنعت، تولید مواد افزودنی و ذخیره انرژی در اختیار شما قرار می‌دهد. برای ABB Technology Ventures، همکاری با چنین تیم با استعدادی به سرپرستی مامون و کمک به مرحله بعدی رشد گرافمچ یک امتیاز است.»

گرافمچ چندی قبل اقدام به ابداع روشی برای جداسازی گرافن در طول فرآیند تولید گرافن کرده است. این روش جداسازی گرافن توسط این شرکت به‌صورت پتنتی به ثبت رسیده است. جداسازی گرافن در طول فرآیند تولید، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از شرکت‌ها با آن روبرو هستند. در نهایت گرافمچ Aros Geraphene را معرفی کرد که یک پودر قابل حل شدن در آب، روغن، فلزات و پلاستیک است. این گرافن را می‌توان روی سطح قطعات چاپ شده سه‌بعدی قرار داد بدون این که خواص گرافن دچار زوال شود.

گرافمچ دومین شرکت سرمایه‌گذار سوئدی است که در شرکت ای‌بی‌بی تکنولوژی ونچرز سرمایه‌گذاری می‌کند. مسئولان این شرکت می‌گویند: «از روز اولی که ما این فناوری را ابداع کردیم، دریافتیم که گرافن تولید شده توسط این روش بسیار خواص جالبی دارد. گرافمچ براساس تحقیقات بنیادین فعالیت می‌کند به‌طوری که دستاوردهای این شرکت و پتانسیل‌های آن مورد توجه سازمان‌های مختلف قرار می‌گیرد و در نتیجه پروژه‌های مشترک متعددی با سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف تعریف می‌شود.»

گرافمچ یک شرکت خصوصی سوئدی است که با دانشگاه آپسالا همکاری نزدیکی دارد. این شرکت فناوری Aros Graphene® را به شرکت‌های مختلف فروخته است. این شرکت بخشی از مرکز نوآوری ABB و InnoEnergy Highway است.