اثربخشی بالای ۹۰ درصد یک واکسن ضدکرونایی نانویی

شرکت نوواواکس که واکسن حاوی نانوذرات برای مقابله با ویروس کرونا تولید کرده است، از اثربخشی ۹۰٫۴ درصدی این واکسن در فاز سوم کارآزمایی بالینی خبر داد.

شرکت نوواواکس (Novavax) می‌گوید نتایج آزمایش فاز سوم کارآزمایی بالینی روی نانوواکسن ضد کرونای این شرکت در آمریکا و مکزیک، اثربخشی ۹۰٫۴ درصد را نشان می‌دهد.

گریگوری گلن، رئیس تحقیق و توسعه نوواواکس می‌گوید که نتایج این آزمایش با کارایی و مشخصات ایمنی که این واکسن قبلاً در آزمایش فاز ۳ در بریتانیا نشان داده بود، مطابقت دارد.

گلن می‌افزاید: «قاره‌های مختلف، جمعیت‌های مختلف، ویروس‌های مختلفی دارند، با این حال، ما هنوز هم شاهد تأثیر بسیار خوب این واکسن هستیم. این همان چیزی است که شما می‌خواهید داشته باشید.»

این مطالعه در ماه دسامبر آغاز شد و ۲۹۹۶۰ بزرگسال در ۱۱۳ سایت در آمریکا و شش سایت در مکزیک ثبت‌نام کردند. به برخی از شرکت‌کنندگان دارونما داده شد و به برخی دیگر دو دوز واکسن نوواواکس با فاصله ۲۱ روز تزریق شد.

این شرکت در بیانیه خود گفته است که این واکسن به خوبی تحمل می‌شود و عوارض جانبی شایع شامل درد در محل تزریق، کمتر از سه روز و خستگی، سردرد و درد عضلانی کمتر از دو روز را نیز در پی دارد. این شرکت خاطرنشان کرد که همه این موارد در افراد مورد آزمایش خفیف است.

بیشتر موارد در افراد «پرخطر»، مانند افراد بالاتر از ۶۵ سال، با بیماری‌های خاص یا قرار گرفتن در معرض مکرر کووید ۱۹ بود. این شرکت اعلام کرد که اثربخشی واکسن در جمعیت‌های «پرخطر» ۹۱ درصد است.

تجزیه و تحلیل نهایی از نتایج آزمایش فاز ۳ نوواواکس در بریتانیا، نشان داده بود که این واکسن دارای اثربخشی کلی ۸۹٫۷ درصد است و اثر آن برابر ۹۶٫۴ درصد در برابر ویروس کرونای اصلی و ۸۶٫۳ درصد در برابر نوع B.1.1.7 است همان سویه‌ای که به ویروس انگلیسی شهرت یافته است.

واکسن ویروس کرونای نوواواکس، به نام NVX-CoV2373، با سه واکسنی که در آمریکا استفاده می‌شود، متفاوت است. این واکسن برای تحریک پاسخ ایمنی به آنچه فناوری نانوذرات نوترکیب و کمکی نوواواکس موسوم است متکی است.

نوواواکس گفت که قصد دارد در آمریکا برای مجوز استفاده اضطراری از واکسن خود در سه ماهه سوم سال جاری درخواست کند و در مسیر تولید حدود ۱۰۰ میلیون دوز در ماه تا پایان سه ماهه سوم است.

واکسن نواواکس از یک پروتئین سنبله‌ ویروس کرونا استفاده می‌کند. این شرکت سال‌هاست که روی توسعه فناوری نانوذرات نوترکیب خود کار کرده و اولین واکسن ضدکرونا خود را با استفاده از این روش در بهار تولید کرد. در تابستان، آزمایش‌های بالینی اولیه نشان داد که این واکسن بی‌خطر است و کارآزمایی‌های دیگری نیز در آمریکا و سایر کشورها وارد مرحله برنامه‌ریزی شد. واکسن به‌صورت تزریق در دو دوز بوده که با وارد کردن یک بخش پروتئینی پاسخ ایمنی را در بدن ایجاد می‌کند و پادتن‌هایی در بدن تشکیل می‌شود که از اتصال ویروس کرونا به سلول‌های گیرنده جلوگیری می‌کند. این پروتئین با مواد کمکی ویژه این شرکت ترکیب شده‌ است، ماده‌ای که برای افزایش عملکرد واکسن طراحی شده‌‌ است.