تفاهم‌نامه‌ای برای استفاده از فناوری‌ نانو در زدایش PFAS از محیط‌زیست

شرکت اسپارک تکنولوژیز تفاهم‌نامه‌ای با شرکت جی‌بی‌اس اند جی امضا کرده است تا از فناوری فیلتراسیون نانویی اسپارک برای زدایش پلی فلوئوروآلکل از آب‌های آلوده استفاده شود.

شرکت اسپارک تکنولوژیز (Sparc Technologies) با شرکت جی‌بی‌اس اند جی (JBS & G) تفاهم‌نامه همکاری (MOU) امضا کرد، شرکتی که در حوزه محیط‌زیست فعالیت دارد.

این دو شرکت برای ایجاد یک کارخانه پایلوت به‌منظور تولید مواد جاذب پلی فلوئوروآلکل (PFAS) با هم به توافق رسیدند، ماده‌ای که قرار است از طریق فیلتراسیون گرافنی، آب آلوده را تصفیه کند.

PFAS یکی از مواد شیمیایی ساخت بشر است که در کالاهای مختلف خانگی مانند ظروف نچسب آشپزخانه و بسته‌بندی مواد غذایی استفاده می‌شود. متأسفانه غلظت‌های بالای این ماده شیمیایی در خاک و آب آشامیدنی یافت شده‌ است که می‌تواند برای انسان و محیط‌زیست خطرناک باشد. به‌عنوان یک پروژه جداگانه، این دو شرکت همچنین گرافن عامل‌دار را برای جذب و تثبیت PFAS در خاک آزمایش می‌کنند.

اسپارک تکنولوژیز در کسب و کار فناوری‌های مبتنی بر گرافن برای بازارهای بزرگ صنعتی فعالیت دارد که محصولاتی را برای استفاده در پوشش‌های دریایی و محافظ، اصلاح محیط‌زیست و کاربردهای پزشکی تولید و به بازار عرضه کرده است.

این توافق‌نامه اجازه می‌دهد تا فناوری‌های اختصاصی گرافن اسپارک تکنولوژیز برای جذب موادPFAS پس از تحقیق و توسعه در دانشگاه آدلاید، آزمایش شود.

مایک بارتلز، مدیرعامل شرکت اسپارک تکنولوژیز گفت: «انتقال از آزمایشگاه به حوزه‌ای که به موجب آن جاذب گرافن عامل‌دار ما توسعه یافته و بهبود پیدا می‌کند، بسیار ارزشمند است.»

این دو شرکت به‌طور مشترک یک کارخانه آزمایشی برای جذب PFAS از آب آلوده از طریق فیلتراسیون گرافنی ایجاد می‌کنند.

در حالی که معمولاً مقادیر کم PFAS در محیط‌های مختلف وجود دارد، غلظت‌های بالا در خاک و آب آشامیدنی دیده شده‌است که این موضوع می‌تواند برای انسان و محیط‌زیست خطرناک باشد.

اسپارک تکنولوژیز این تفاهم‌نامه را نقطه عطفی مهم می‌داند که آن‌ها را در مسیر انجام کار امکان‌سنجی و تجاری‌سازی محصولات خود قرار می‌دهد.

اسپارک تکنولوژیز همچنین در حال بررسی روش‌های متناسب‌سازی این فناوری برای تسهیل حذف گونه‌های آلی مزاحم از مایعات یا گاز است تا با این کار بتوان بر بسیاری از چالش‌های زیست محیطی که امروزه وجود دارد، تاثیر گذاشت.

آلودگی فلزات سنگین یکی از نگرانی‌های مداوم زیست‌محیطی برای جامعه مدرن است و توانایی حل این مشکل به شرکت امکان می‌دهد تا به بازار قابل توجهی دست پیدا کند. از فناوری گرافنی اسپارک می‌توان برای استخراج مواد گران‌بها از ضایعات نیز استفاده کرد. این تحقیق متمرکز بر تحقیقاتی است که نشان می‌دهد می‌توان از گرافن برای بهبود بازده قابل قبول استخراج صنعت از فلزات گران‌بها و پایه استفاده کرد.