ترکیب رادیو داروها و نانوذرات برای از بین بردن تومور

پژوهشگران نشان دادند که با ترکیب رادیوداروها و نانوذرات پلیمری نیمه‌رسانا می‌توان سلول‌های سرطانی را از بین برد.

محققان با موفقیت یک راهبرد جدید برای درمان سرطان ارائه کرده‌اند که با استفاده از انرژی تابش Cerenkov سلول‌های سرطانی را به‌طور موثرتری هدف قرار داده و از بین می‌برد. در این روش از رادیوداروهای دارویی در حال زوال، معروف به لومینسانس Cerenkov، به‌عنوان منبع انرژی برای فعال‌سازی نانوذرات پلیمری نیمه‌رسانا که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد‌، استفاده می‌شود.

طی چند دهه گذشته، مطالعات زیادی در مورد درمان فتودینامیکی انجام شده‌ است که از یک منبع نور خارجی برای فعال‌سازی نانومواد برای درمان سرطان استفاده می‌کند. این روش درمانی، براساس میزان نفوذ پرتو به بافت محدود می‌شود. از آنجا که لومینسانس Cerenkov در اثر زوال ساختاری برخی رادیو داروها در بدن تولید می‌شود، اخیراً به‌عنوان یک منبع انرژی داخلی برای سرطان درمانی پیشنهاد شده‌ است.

هر چند لومینسانس Cerenkov به‌دلیل این که منبع نوری است و در داخل بدن تولید می‌شود، مزیت درمانی دارد اما این منبع نور به‌طور کلی بسیار ضعیف است. زاخاری روزنکرانس، از دانشگاه ویسکانسین-مدیسون می‌گوید: «خبر خوب این است که این منبع نور می‌تواند با پلیمرهای نیمه‌رسانا تقویت شود، که این امر پتانسیل آن را برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول‌های سرطانی بسیار افزایش می‌دهد. در این پروژه هدف ما تعیین چگونگی استفاده بهینه از رادیو دارو و نانوذرات برای ایجاد ایده‌آل‌ترین نانوسیستم ترانوستیکس سرطان است.»

محققان دریافتند که نانوذرات پلیمری نیمه‌رسانا که با حساسیت به نور بهینه شده‌اند، به‌طور چشمگیری لومینسانس Cerenkov را برای از بین بردن سلول‌های سرطانی تشدید می‌کند. توموگرافی انتشار پوزترون و مطالعات تصویربرداری نوری نیز به‌طور واضح جذب این نانوذرات پلیمری نیمه‌هادی بهینه شده را توسط تومور نشان می‌دهند. مشخص شده‌ است که این روش به‌عنوان یک نانوسیستم ترانوستیکس سرطان و بدون محدودیت نفوذ بافت، از پتانسیل بسیار خوبی برخوردار است.

این کار گامی مهم به‌منظور استفاده از نانوموادی است که توسط نور فعال می‌شوند و از رادیو داروها به‌عنوان منبع فعال‌سازی آن‌ها استفاده می‌شود. استفاده از پلیمرهای نیمه‌رسانا برای مهار و تقویت نور تولید شده از داروهای رادیویی بسیار هیجان‌انگیز است و می‌تواند کاربردهای جالب بسیار زیادی داشته باشد.