استفاده از پتوهای کُندسوز و آنتی‌باکتریال نانویی در ایرلاین‌های داخل کشور

شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی‌استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید می‌کند که این پتوها در ایرلاین‌های داخل کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پتوهایی که در خطوط هواپیمایی استفاده می‌شوند، شسته شده و مجددا استفاده می‌شوند. در برخی موارد این پتوها از مواد قابل بازیافت نیز ساخته شده و بعد از مصرف برای بازیافت فرستاده می‌شوند اما اغلب بعد از استفاده از پتوهای خطوط هوایی، آن‌ها در یک سیستم خشک شویی صنعتی شسته می‌شوند. این پتوهای سبک که اغلب قابلیت گرم‌کنندگی مناسبی دارند معمولا از پارچه‌هایی با جنس مرغوب بافته می‌شوند چرا که لازم است بارها و بارها شسته شوند. این پتوها ممکن است در حین استفاده توسط مسافران، باکتری و میکروب‌هایی جذب کنند که در حین شستشو از بین نرفته و موجب ایجاد بیماری در مسافران بعدی شوند.

برای حل این مشکل، شرکت نساجی زرباف امین پتوی هواپیما از جنس پلی استراکریلیک آنتی‌باکتریال حاوی نانوذرات تولید و به بازار عرضه کرده است.

امین مقدم مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره کارخانجات نساجی زرباف امین در این باره می‌گوید: «تا سال‌های پتوهای داخل هواپیما از خارج وارد می‌شد تا این که درخواست تولید آن‌ها به ما داده شد و این پتوها توسط شرکت نساجی زرباف امین در داخل کشور تولید شد. در حال حاضر بسیاری از ایرلاین‌ها پتوهای خود را از تولید داخل استفاده می‌کنند و ما این محصولات را در استانداردهای مورد نظر ایرلاین‌ها تولید می‌کنیم.»

مهندس مقدم می‌گوید: «شرکت نساجی زرباف امین روی پتوهای داخل هواپیما دو فناوری را پیاده‌سازی کرده است، اولین فناوری، ایجاد خاصیت کُندسوزی است که براساس استاندارد و الزامات هواپیمایی جمهوری اسلامی این ویژگی‌ها در پتوها ایجاد می‌شود. دومین ویژگی، که خود شرکت نساجی زرباف امین به هواپیمایی جمهوری اسلامی پیشنهاد داده، ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال است. چیزی که مشخص است، پتوهای هواپیما به کررات توسط مسافران مورد استفاده قرار می‌گیرد از این رو ما در بخش تحقیق و توسعه شرکت نساجی زرباف امین به این نتیجه رسیدیم که روی ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال پتوهای داخل هواپیما کار کنیم. البته  ما به دنبال ایجاد خاصیت آنتی‌باکتریال ماندگار بودیم، از این رو روی الیاف پتوها موادی قرار دادیم که بتواند عوامل بیماری‌زا را از بین ببرد. این الیاف با شستشو خواص خود را از دست نمی‌دهد. ما موفق به دریافت گواهی‌نامه نانومقیاس برای این فناوری شده‌ایم.»

وی درباره دیگرم محصولات این شرکت می‌گوید: «براساس نیاز و درخواست مشتری، اقدام به ایجاد خواص ضدلک روی پارچه‌های کت و شلوار می‌کنیم. این ویژگی برای لباس‌های کار بسیار جالب توجه بوده است. همچنین پارچه‌های رومیزی را نیز ضدلک کردیم تا دوام بیشتری داشته باشد. ما علاوه بر پتو، محصولات دیگری نظیر شال و روسری نیز تولید می‌کنیم که این محصولات از جمله کالاهای راهبردی ما محسوب می‌شوند. پارچه‌های پیراهنی با کیفیت بالا تولید کرده و سابقه صادرات این پارچه‌ها را نیز در کارنامه خود داریم. پارچه‌های روکش صندلی خودرو برای سایپا و ایران‌خودرو تولید می‌کنیم. در کنار این محصولات، پارچه‌های پرده‌ای با خاصیت آنتی‌باکتریال و ضدUV نیز تولید کرده‌ایم.»