توسعه فناوری برای تشخیص نانوذرات آهن در هر جای بدن

با همکاری شرکت‌ مگنتیک اینسایت، شرکت ترندبیو و محققان دانشگاه موناش، ابزاری ساخته شده که قادر است با دقت بالا نانوذرات مغناطیسی را در هر نقطه از بدن شناسایی کند. این ابزار برای درمان سرطان بسیار مفید خواهد بود.

دانشگاه موناش فناوری را توسعه داده که می‌تواند نانوذرات مغناطیسی را در هر نقطه از بدن تشخیص دهد و امکان استفاده ازآن در حوزه پزشکی پیشرفته مانند ردیابی سلول‌های مفید CAR-T در حین درمان سرطان وجود دارد. بودجه این فناوری جدید از طریق کمک مالی ARC LIEF با کمک دانشگاه موناش و RMIT تأمین شده‌ است.

این فناوری، ترکیبی از تصویربرداری ذرات مغناطیسی (MPI) با توموگرافی کامپیوتری (CT) و قابلیت هایپرترمی برای تحقیقات بالینی، درون‌تنی است.

MPI یک روش تصویربرداری مولکولی غیرتهاجمی جدید است که حساسیت ردیابی را نسبت به MRI به‌طور قابل توجهی افزایش می‌دهد و نسبت به پزشکی هسته‌ای بسیار سریع‌تر بوده که باعث می‌شود فرصت‌های بیشتری برای پروژه‌های میان رشته‌ای در تحقیقات پزشکی، شیمی و زیست‌‌فناوری فراهم شود.

سیستم پیش بالینی Momentum ™ MPI، توسط شرکت مگنتیک اینسایت (Magnetic Insight) ساخته شده و اولین سیستم MPI در جهان با قابلیت CT و هایپرترمیا است. این فناوری با حساسیت استثنایی نانوذرات مغناطیسی را در هر نقطه از بدن شناسایی می‌کند و به محققان امکان ردیابی نانوذرات در داخل بدن را می‌دهد، جایی که این نانوذرات می‌توانند به سلول‌های خاص مورد علاقه محققان متصل شوند. این فناوری هایپرترمیا می‌تواند ناحیه‌ای را با دقت تعریف کرده و باعث گرم شدن موضعی در این ناحیه تا دمای درمانی مطلوب شود که برای از بین بردن سلول‌هایی که با نانوذرات پیوند خورده‌اند، طراحی شده‌ است.

این قابلیت‌ها همچنین می‌توانند روش‌‌های شیمی درمانی را کنترل کرده و با افزودن گرمایش هدفمند، کارایی آن‌ها را افزایش دهند. دکتر کارن آلت، رئیس آزمایشگاه نانوتراپیوتیکس در مرکز بیماری‌های خون استرالیا در دانشگاه موناش می‌گوید: «در حال حاضر فقط ۰٫۰۱ درصد از مواد شیمی درمانی به بافت سرطانی رسیده است، بنابراین بسیار مهم است که بتوان میزان رهایش دارو بالا برد و شانس رسیدن این داروها به بافت هدف را افزایش داد.»

کریستوف هاگمایر می‌گوید: «MPI و هایپرترمی هدفمند به‌عنوان امیدبخش‌ترین تحولات جدید در زمینه تصویربرداری و درمان تشخیصی غیرتهاجمی در دهه‌های اخیر هستند، زیرا ماهیت غیرتهاجمی MRI را با حساسیت PET ترکیب می‌کنند.»

دانشگاه موناش و شرکاء این دانشگاه در ساخت نانوذرات پیشرفته در جهان پیشرو هستند که برای رسیدن به پتانسیل کامل MPI چنین توانمندی بسیار حیاتی است. از این توانمندی برای تولید نانوذرات اکسید آهن با بالاترین حساسیت و پاسخگویی در MPI استفاده می‌شود و فرصت‌های جدیدی را برای تحقیق در زمینه‌های تحقیقاتی مهم مانند توسعه فناوری واکسن فراهم می‌کند.

دکتر پاتریک گودویل، متخصص فناوری تصویربرداری ذرات مغناطیسی (MPI) و بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت مگنتیک اینسایت می‌گوید: «ما برای ارائه و پشتیبانی از این فناوری پیشگامانه با شرکت ترندبیو (TrendBio) همکاری کرده‌ایم و برای دیدن نتایج محققان دانشگاه موناش بسیار هیجان‌زده هستیم.»

پروفسور مایک رایان، از دانشگاه موناش، گفت: «این دستاورد باعث پیشرفت دانشگاه موناش در فناوری پیشرفته علوم‌ نانو، تصویربرداری مولکولی و علوم زیستی می‌شود.»