تبدیل زباله‌های شهری به نانومواد و دیگر ترکیبات مفید و کاربردی

با همکاری چند شرکت حوزه نانومواد و تصفیه آب و با حمایت کمیسیون اروپا، تصفیه‌خانه زیستی طراحی و ساخته می‌شود که زباله‌های شهری را به گرافن و مواد مفید دیگر تبدیل می‌کند.

شرکت گرافنا (Graphenea) در یک پروژه ویژه به‌نام CIRCULAR BIOCARBON شرکت می‌کند، پروژه‌ای که به‌تازگی شروع شده و بیش از ۲۳ میلیون یورو به آن تعلق گرفته است. هدف این پروژه، توسعه اولین تصفیه‌خانه زیستی در نوع خود است که برای تبدیل بخش آلی زباله‌های جامد شهری ( OFMSW) و لجن فاضلاب (SS) طراحی شده‌است تا آن‌ها را به محصولات با ارزش افزوده، از قطعات متحرک مکانیکی گرفته تا دوربین‌ها و دستگاه‌های دید در شب برای ارتباطات از راه دور تبدیل کند.

این پروژه که تحت حمایت کمیسیون اروپا است، شامل ۱۱ شریک از پنج کشور اروپایی (از جمله اسپانیا، ایتالیا، دانمارک، فرانسه و آلمان) است و به‌دلیل مقیاس اجرای آن (سطح صنعتی) نیز یک نقطه عطف برای کل اروپا است.

این تصفیه‌خانه زیستی یک مدل منحصر به فرد و یکپارچه برای خطوط OFSMW و SS است که در دو مکان مجزا، یعنی ساراگوسا (اسپانیا) و سستو سانجیوانی (ایتالیا) اجرا می‌شود.

ساخت سایت در اسپانیا در سال ۲۰۲۲ در تاسیسات مرکز تحقیق و توسعه «Alfonso Maíllo» و در مرکز درمان پسماندهای شهری ساراگوسا (CTRUZ)، متعلق به شهرداری ساراگوسا و واقع در پارک فناوری بازیافت (PTR) انجام می‌شود. در پایان این پروژه، یک تصفیه‌خانه ‌زیستی در مقیاس تجاری به‌منظور تصفیه کلیه پسماندهای زیستی تولید شده در یک شهر با اندازه متوسط به بهره‌برداری می‌رسد.

اورباسر (Urbaser)، یک شرکت بین‌المللی برای مدیریت محیط‌زیست و شرکت سوکامکس (Socamex)، شاخه حوزه آب اورباسر، این پروژه پنج ساله را با همکاری هم اجرا می‌کنند.

ادواردو فرناندز، مدیر I + D + i در اورباسر گفت: «CIRCULAR BIOCARBON یک پروژه اقتصادی است، جایی که اولین تصفیه‌خانه ‌زیستی برای تصفیه مشترک زباله‌های جامد شهری و لجن فاضلاب در سطح صنعتی ساخته و بهره‌برداری می‌شود. این تصفیه‌خانه ‌زیستی با هدف استفاده از بخش آلی زباله‌های جامد شهری و لجن فاضلاب و تبدیل آن به ترکیبات مفید ساخته شده‌است.»

آمایا زوروتوزا از شرکت گرافنا می‌گوید: «تبدیل زباله‌های شهری به گرافن یک مزیت مضاعف دارد: کاهش تأثیرات زیست محیطی زباله‌ها و تولید گرافن به‌صورت مقیاس‌پذیر و اقتصادی. ما برای توسعه این فناوری و پیاده‌سازی آن در مقیاس صنعتی در تصفیه‌خانه ‌زیستی جدید با شرکاء صنعتی خود همکاری خواهیم کرد.»

BIOCARBON CIRCULAR زمینه‌ای را برای نشان دادن امکان وجود تصفیه‌خانه زیستی به‌عنوان مدل جدید تصفیه پسماند برای شهرها در سطح تجاری ایجاد خواهد کرد. این پروژه بودجه‌ای را از طریق مرکز فعالیت مشترک صنایع مبتنی بر مواد زیستی (BBI JU) دریافت کرده است، مرکزی که در سال ۲۰۱۴ تاسیس شد.