پروژه‌ای برای خنک‌کردن رایگان ساختمان‌ها با فناوری‌ نانو

شرکت میکرولایت‌تری‌دی با پیوستن به کنسرسیومی قصد دارد تا از فناوری‌ نانو برای توسعه فناوری استفاده کند که به بتن‌های مورد استفاده در ساختمان امکان دفع گرما را دهد، بدون این که انرژی اضافی برای این کار مصرف شود.

شرکت میکرولایت‌تری‌دی (Microlight3D) برای مشارکت در یک پروژه اروپایی با هدف مبارزه با «جزایر گرمای شهری» به کمک فناوری‌ نانو انتخاب شده‌ است.

این پروژه حوزه فناوری‌ نانو با هدایت کنسرسیومی اروپایی متشکل از پنج دانشگاه (MIRACLE) و شرکت میکرولایت‌تری‌دی، می‌تواند انقلابی در صنعت ساخت و ساز ایجاد کرده و تأثیر قابل توجه روی ساختمان‌های بتونی محیط‌زیست داشته باشد.

دنیس باربیه، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت میکرولایت‌تری‌دی می‌گوید: «این ماده ساختمانی ساختاری، می‌تواند به‌صورت خود به خودی خنک شود، همچنین با کاهش انتشار CO2، مصرف انرژی مورد استفاده برای تهویه هوا را کاهش می‌دهد و به جلوگیری از تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند.»

این کنسرسیوم، شرکت میکرولایت‌تری‌دی را برای توانایی فناوری چاپ میکرومقیاس سه‌بعدی خود در ایجاد ریزساختارهای سه‌بعدی با وضوح بسیار بالا، در مواد کاملاً سفت و سخت انتخاب کرده است که می‌تواند به‌عنوان قالب بتن استفاده شود و میکروتوپوگرافی ایجاد کند.

در این پروژه، شرکت میکرولایت‌تری‌دی از فناوری پلیمریزاسیون دو فوتونی خود برای ایجاد ریزساختارهایی استفاده می‌کند که به‌عنوان قالب برای بتن استفاده می‌شود. این فناوری به طراحان اجازه می‌دهد تا میکروالیاف‌های فولادی در داخل میکروتوپوگرافی سطح قرار گیرند. با انجام این کار، بتن به یک ماده فوتونی تبدیل می‌شود و گرمای خورشید را به طول موج مادون قرمز تبدیل می‌کند که سپس از طریق جو دوباره بازتاب می‌شود. بدین ترتیب فلز بتن فوتونیک قادر است گرما را از ساختمان‌ها به خارج از فضای خارج کند بدون اینکه انرژی اضافی مصرف کند.

فیلیپ پالیارد، بنیان‌گذار شرکت میکرولایت‌تری‌دی می‌گوید: «شرکت میکرولایت‌تری‌دی مفتخر است که در پروژه‌ای با هدف ایجاد شهرهایی که زندگی در آن‌ها خوشایندتر است و برای محیط‌زیست احترام بیشتری دارند، شرکت کند. هیجان‌انگیز است که ببینیم فناوری پلیمریزاسیون دو فوتونی ما می‌تواند راه‌حل‌هایی برای مقابله با مسائل زیست محیطی ارائه دهد و تأثیر واقعی روی آن را بگذارد.»

این پروژه در مدت چهار سال اجرا می‌شود. اعضای کنسرسیوم به رهبری شورای عالی تحقیقات علمی اسپانیا (CSIC – مادرید) شامل مراکز زیر است:

– Technische Universitat Darmstadt (آلمان)؛

– Universidad Publica de Navarra (پامپلونا ، اسپانیا)؛

– Fundacion Tecnalia Research & Innovation (سان سباستین، اسپانیا)؛

– دانشگاه کاتولیکه لوون (بلژیک)؛

– Politecnico di Torino (ایتالیا)؛

– Microlight3D (گرنوبل، فرانسه).