استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود فرآیند تولید نانوذرات

شرکت دیپ‌متر با عرضه دو فناوری خود در پروژه‌ای که در انگلستان در حال اجرا است، قصد دارد که به تولید نانوذرات کمک کند، نانوذراتی که دارای کاربرد در ساخت واکسن و دارو هستند.

شرکت دیپ‌متر (DeepMatter) که در شهر گلاسکو مستقر است، برای همکاری با دانشگاه‌های انگلیس در پروژه‌ای انتخاب شده‌ است، پروژه‌ای که امیدوار است بتواند تولید واکسن‌های جدید و داروهای ضدسرطان را تسریع کند.

این شرکت متخصص در شیمی دیجیتال، فناوری ارائه می‌دهد که دسترسی و اشتراک داده‌های مربوط به آزمایش‌ها را برای دانشمندان و برنامه‌های یادگیری ماشین (ML) و هوش مصنوعی (AI) آسان‌تر می‌کند.

انتظار می‌رود این فناوری تأثیر زیادی در تولید نانوذرات داشته باشد، که شرکت دیپ‌متر معتقد است بخش مهمی در اطمینان بخشی از انتقال ایمن و موثر بودن داروها و واکسن‌های نسل جدید (mRNA) و برخی داروهای ضد سرطان است.

واکسن‌های mRNA با تحریک تولید پروتئین‌های اسپایک که باعث پاسخ ایمنی نسبت به ویروس می‌شوند، عمل می‌کنند. از این دست واکسن‌ها می‌توان به واکسن‌های شرکت‌های Pfizer / BioNtech و Moderna اشاره کرد.

واکسن‌های شرکت‌های دیگر از نسخه ویرایش شده ویروس استفاده می‌کنند.

شرکت دیپ‌متر توافق‌نامه همکاری با دانشگاه لیدز امضا کرده است که براساس آن فناوری حسگر DigitalGlassware و DeviceX خود را در این پروژه عرضه کند. این فناوری‌ها در برنامه‌ای که لیدز با دانشگاه شفیلد و شرکت‌های دارویی مانند Somaserve انجام می‌دهد، استفاده خواهد شد.

DigitalGlassware می‌تواند برای در دسترس قرار دادن اطلاعات فرآیندهای شیمیایی در فضای ابری استفاده شود. شرکت دیپ‌متر می‌گوید DeviceX دیدگاه جدیدی در مورد داده‌های واکنش شیمیایی ارائه می‌دهد.

دکتر نیکلاس وارن، دانشیار دانشگاه لیدز، می‌گوید: «داده‌های گرفته شده توسط DigitalGlassware در زمان واقعی به ما امکان می‌دهد تا از تصمیمات ML و AI در واکنش‌های خودبهینه‌سازی استفاده کنیم و این به ما کمک کند تا درک درستی از فرآیندها و شرایط واکنش دقیق که منجر به تولید مقیاس‌پذیر و تجاری مناسب محصولات نانوذرات پیشرفته می‌شود، به‌دست آوریم.»

شرکت دیپ‌متر در سال ۲۰۱۴ توسط لی کرونین از دانشگاه گلاسگو انشعاب یافت. اقدامات مربوط به رعایت فاصله‌ اجتماعی که در پاسخ به بحران ویروس کرونا ارائه شده، ممکن است به افزایش علاقه به محصولات شرکت دیپ‌متر کمک کرده باشد.

این شرکت در سال ۲۰۲۰ فروش خود را با هشت درصد رشد از ۱٫۲ میلیون پوند در سال قبل به ۱٫۳ میلیون پوند رسانده است.