نقش فناوری نانو در آینده جوهرهای فلوئورسانس و فوتوکرومیک ضدجعل

مقاله مروری در زمینه پیشرفت های اخیر در زمینه جوهرهای فلوئورسانس و فوتوکرومیک ضدجعل برپایه نانوفناوری و نانومواد توسط محققان ایرانی در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.

نگارش و چاپ مقاله مروری به مدت دو سال به طول انجامید که منجر به ارایه یک مطالعه جامع روی انواع مواد پیشرفته فلوئورسانس، فسفرسانس و فوتوکرومیک برای استفاده به عنوان جوهرهای ضدجعل شد که درواقع روش‌های تهیه، تولید و روش‌های چاپ این جوهرها روی اسناد امنیتی مورد بحث قرار گرفته است.

جوهرهای فلوئورسانس و فوتوکرومیک دسته جدیدی از مواد پیشرفته هستند که به منظور چاپ علائم امنیتی بر روی اسنادی از قبیل اسکناس، گذرنامه، کارت ملی و دیگر اسناد امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند که با توجه به اهمیت آن‌ها برای سازمان‌های دولتی، در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای بر روی آن‌ها انجام شده است. این جوهرها می‌توانند بر پایه مواد فلوئورسانس و فوتوکرومیک معدنی، آلی و همچنین پلیمری تهیه شوند که می‌توان به مواردی از قبیل نقاط کوانتومی، نقاط پلیمری، نقاط کربنی، نانوذرات پلیمری، ابرمولکول‌‌ها و دیگر مواد نوری اشاره کرد. در این مطالعه به بررسی نقش نانوتکنولوژی در آینده جوهرهای فلورسانس و فوتوکرومیک ضدجعل پرداخته شده است که می‌تواند آینده روشنی از این زمینه تحقیقاتی بسیار مهم را ترسیم کند.

در سال ۱۳۹۵ پروژه تحقیقاتی جوهرهای فلوئورسانس و فوتوکرومیک ضدجعل برای اولین بار در کشور آغاز گردید. این پروژه در مقیاس آزمایشگاهی موفقیت‌آمیز بوده است و در حال حاضر وارد فاز نیمه صنعتی شده است که در صورت پشتیبانی‌های لازم می‌تواند منجر به تولید محصول تجاری قابل استفاده در داخل کشور و حتی سایر کشورها شود. این مقاله حال حاضر نیز به طور اختصاصی بر فناوری‌ها و مواد قابل استفاده در تهیه جوهرهای ضدجعل معطوف بوده است و می‌تواند به‌طور قابل توجهی در پیشرفت‌های این زمینه تحقیقاتی در آینده تاثیرگذار باشد.

 

تعداد مقالات منتشر شده و اختراعات ثبت شده در حوزه Anticounterfeiting

در این مطالعه تحقیقاتی آقای دکتر امین عبدالهی تحت سرپرستی آقای دکتر حسین روغنی ممقانی با همکاری سرکار خانم مهندس بهاره رضوی و جناب آقای دکتر مهدی سلامی کلجاهی از دانشگاه صنعتی سهند تبریز موفق به چاپ این مقاله مروری  ۷۶ صفحه ای در مجله بسیار معتبر ACS Nano در پایگاه انجمن شیمی آمریکا شدند.

برای مشاهده جزئیات بیشتر، لینک مقاله را کلیک نمایید.