عامل کنتراست‌دهنده نانویی که تشخیص تومور را ساده‌تر می‌کند

محققان نشان دادند که با استفاده از ماده کنتراست‌‌دهنده مبتنی بر نانوذرات که به تازگی توسعه داده‌اند می‌توان تومور سرطانی را ساده‌تر تشخیص داد.

تصویربرداری فلورسانس مبتنی بر نانوذرات به تشخیص تومور سرطانی کمک شایانی می‌کند. تومور بدخیم سرطانی، ارگانیسمی است که در اثر جهش سلول‌های طبیعی در داخل بدن ایجاد می‌شود. این سلول‌ها می‌توانند به‌طور مداوم رشد و از چنگال سیستم ایمنی بدن فرار کنند. بنابراین، تشخیص و درمان به موقع برای جلوگیری از رشد تومور ضروری است.

برخلاف روش‌های مرسوم، تصویربرداری زیستی این امکان را دارد که با استفاده از روش‌های مشخصه‌یابی، تجسم و کمی‌سازی فرآیندهای زیستی در سطوح سلولی و مولکولی، تومورها را در مراحل اولیه دقیقاً پیدا و تشخیص دهد. با این حال، وضوح پایین تصویربرداری و اشعه یونیزاسیون خطرناک در تصویربرداری CT ، PET و SPECT و همچنین زمان‌بر بودن تصویربرداری PAI و MRI کاربرد آن‌ها را در درمان بیماری محدود می‌کند.

در مقاله منتشر شده در مجله Luminescence، یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی پروفسور دکتر پنگ بو از انستیتوی اپتیک و مکانیک دقیق شیان (XIOPM)، آکادمی علوم چین (CAS)، نانوذرات زیست سازگار، غیرسمی (NPs) KHLF (K5HoLi2F10) ساختند که با کمک فلورسنت مادون قرمز نزدیک می‌تواند تومور سرطانی را به سرعت تشخیص دهد.

آماده‌سازی KHLF NPs با ک روش هیدروترمال غیرمعمول انجام می‌شود. CH3CH2OK  و Ho (NO3) 3  ۶H2O و LiNO3 به ترتیب در محلول‌های آبی با غلظت معینی قرار داده می‌شوند. پس از مخلوط کردن آن‌ها، PEG به مخلوط اضافه شده و به‌طور یکنواخت هم‌زده می‌شود.

محققان با استفاده از روش گام به گام، APTES را روی NP‌‌های جدیدی که با HO3+ دوپ شده قرار داده و در ادامه اسید فولیک (FA) را به سطح نانوذرات متصل کرده تا این نانوذرات را اصلاح کنند. محصول نهایی می‌تواند تومور سرطانی را هدف قرار دهد. نتایج FTIR و پتانسیل زتا روند اصلاح را تأیید کرده است.

تصویربرداری فلورسانس با این ساختارها نشان داد که اصلاح با اسید فولیک به‌طور قابل توجهی شدت فلورسانس نانوذرات را تضعیف نمی‌کند. تصویربرداری توزیع زیستی، تصویربرداری آزمایشگاهی از اندام‌های مختلف و تصویربرداری با هدف‌گیری تومور به کمک این نانوذرات انجام شد. نتایج نشان داد که این نانوذرات می‌‌توانند به‌طور دقیق روی تومور HeLa جمع شده و سیگنال فلورسانس قوی ایجاد کنند.

تصویربرداری فلورسانس پیشنهادی مبتنی بر نانوذرات از پتانسیل زیادی به‌عنوان عامل کنتراست‌دهنده فلورسنت زیست‌سازگار برای تشخیص تومور برخوردار است.