یک ماده استنشاقی که ویروس کرونا را از ریه و بینی حذف می‌کند

محققان یک ماده استنشاقی حاوی نانوذرات ساختند که درصورت استفاده از آن، ویروس از سیستم تنفسی فرد زدوده می‌شود.

پژوهشگران نشان دادند که می‌توان از طریق یک ماده استنشاقی جدید حاوی نانوذرات با ویروس کرونا مقابله کرد. این ماده استنشاقی برای هدف قرار دادن پروتئین سنبله SARS-CoV-2 استفاده می‌شود. نتایج این مطالعه برای از بین بردن ویروس کرونا بسیار امیدوارکننده است و درمان موثر بالقوه‌ای برای بیماری کرونا ارائه می‌دهد. در آزمایش‌های انجام شده، این نانوماده بعد از استنشاق می‌توانند محافظت موثری در برابر عفونت با ویروس کرونا داشته باشند.

دانشمندان نشان داده‌اند که دوز مقدار کمی از این آئروسل که به نام Pittsburgh Inhalable Nanobody-21  (PiN-21) شناخته می‌شود، از همسترها در از دست دادن وزن زیاد محافظت می‌کند. این وضعیت معمولاً با عفونت شدید ناشی از ویروس کرونا همراه است.

این روش مورد استفاده محققان قادر بود تعداد ذرات ویروس عفونی در حیوانات را به شدت کاهش دهد. تیم تحقیقاتی این پروژه، کاهش میزان ویروس در حفره‌های بینی، گلو و ریه‌ها یک میلیون بار بیشتر در مقایسه با دارونما انجام شد. به گفته پژوهشگران، متخصصان پزشکی می‌توانند درمان کووید۱۹ را با استنشاق این نانومواد درمانی که به‌طور مستقیم در سایت‌های عفونت مانند مجاری هوایی و ریه‌ها رهاسازی می‌شوند، کارآمدتر کنند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که PiN-21 در برابر بیماری‌های خطرناک از بدن محافظت می‌کند. این روش درمانی همچنین ممکن است از انتقال ویروس‌های متعدد از فردی به فرد دیگر جلوگیری کند.

نانوذرات مورد استفاده در این آزمایش حدود چهار برابر کوچکتر از آنتی‌بادی‌های مونوکلونال معمولی هستند. همچنین دارای پایداری فوق‌العاده بالا بوده و ساخت آن‌ها بسیار ارزان‌تر است. این فناوری مبتنی بر نانوذرات همچنین برای سازگاری با ویروس جهش یافته می‌تواند به سرعت اصلاح شود. رساندن مستقیم نانوذرات به ریه‌ها نیز می‌تواند تفاوت زیادی در راهبردهای درمانی Sars-CoV-2 ایجاد کند. با این حال، محققان گفته‌اند که این نانوذرات آنتی‌بادی مصنوعی و واکسن‌ها مکمل یکدیگر هستند و با یکدیگر رقابت نمی‌کنند. این نانوذرات در معالجه بیماران و افرادی که به دلایل پزشکی دیگر واکسینه نشده‌اند، مفید است. داده‌های اولیه بالینی نشان می‌دهد که این نانوذرات می‌تواند یک گزینه درمانی مناسب و ارزان برای مبارزه با بیماری همه‌گیر ویروس کرونا فراهم کند.