کارآفرینی که از نانوذرات برای تشخیص پوسیدگی دندان استفاده می‌کند

فناوری نانوذرات شرکت گرین‌مارک بیومدیکال (GreenMark Biomedical) می‌تواند انقلابی در تشخیص پوسیدگی دندان ایجاد کند. این شرکت توسط یک کارآفرین کانادایی تاسیس شده تا بتواند محصولی جدید برای کمک به دندانپزشکان تولید کند.

شرکت گرین‌مارک بیومدیکال در مارس سال جاری میلادی تاییدیه اداره غذا و داروی آمریکا را دریافت کرده است تا دندان‌پزشکان از دهان‌شویه نانوذرات نشاسته این شرکت برای تشخیص پوسیدگی سریع دندان استفاده کنند. این شرکت، بیش از ۶ میلیون دلار بودجه از طریق کمک‌های مالی جمع‌آوری کرده است. سرمایه‌گذاران و نهادهای متنوعی در آمریکا اقدام به سرمایه‌گذاری در این شرکت کرده‌اند.

شرکت گرین‌مارک بیومدیکال بیش از ۳ میلیون دلار بودجه از انواع بورس‌ها دریافت کرده است.

استیون بلومبرگن، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت گرین‌مارک بیومدیکال، انتظار دارد در سه ماهه سوم سال جاری ۳ تا ۳٫۵ میلیون دلار دیگر نیز جمع‌آوری کند. در این مرحله، او قصد دارد یک تیم فروش را نیز به نیروی انسانی اضافه کند تا به اهداف درآمدزایی خود برسد.

تشخیص زودهنگام پوسیدگی دندان فرصتی بزرگ در بازار جهانی است. بلومبرگن در سال ۱۹۹۶ شروع به جستجوی بازار نانوذرات نشاسته کرد و در این زمان استارتاپ کوچکی به نام لایونز ادسیوز (Lions Adhesives)، را در انستیتوی بیوتکنولوژی میشیگان در لانسینگ تاسیس کرد. بلومبرگن بعد از این که دکترای خود را در علوم و مهندسی پلیمر در دانشگاه واترلو در انتاریو به پایان رساند به این فکر افتاد که از ذرات نشاسته می‌توان برای بهبود تولید کاغذ در کارخانه‌های کاغذ استفاده کرد.

در سال ۲۰۱۰، پس از دریافت کمک ۵٫۷ میلیون دلاری توسط شرکت توسعه پایدار فناوری کانادا، این شرکت که به EcoSynthetix Inc تغییر نام داده بود، مقر خود را به بورلینگتون، انتاریو منتقل کرد. در آن زمان، این شرکت بیش از ۲۰۰ میلیون پوند از نانومواد نشاسته‌ در تأسیسات تولیدی خود در آمریکا و کانادا تولید می‌کرد.

امروز شرکت گرین‌مارک بیومدیکال همان نانوذرات نشاسته را از EcoSynthetix که بلومبرگن در سال ۲۰۱۶ آن شرکت را ترک کرد، خریداری می‌کند و به آن‌ها ترکیبات لومینسانس اضافه می‌کند تا در محل پوسیدگی دندان‌ها بدرخشند. بلومبرگن در سال ۲۰۱۱ درخواست اولین اختراع ثبت شده برای استفاده دندانپزشکی از این نانوذرات را داد، اما EcoSynthetix علاقه‌ای به تجاری‌سازی آن نداشت.

بلومبرگن، که بیش از ۲۵ حق ثبت اختراع مواد زیستی را در اختیار دارد، از خانه خود در میشیگان به انتاریو رفت و آمد می‌کرد. او شرکت گرین‌مارک بیومدیکال را در سال ۲۰۱۶ تأسیس کرد. این شرکت اقدام به تجاری‌سازی محصول مبتنی بر نشاسته مورد تأیید FDA می‌کند، که با استفاده از آن می‌توان پوسیدگی دندان را تشخیص داد. پس از شستشوی دهان با این ماده، مناطقی که دچار پوسیدگی هستند روشن شده و به دندان‌پزشکان دید واضحی از میزان پوسیدگی دندان می‌دهند.

بلومبرگن محصول دومی را با نام CrystalCare تولید کرده است که از ذرات نشاسته در مقیاس نانو غنی شده با کلسیم و فسفات برای بازیابی یا بازسازی مینای دندان‌هایی که دچار پوسیدگی هستند، استفاده می‌کند. او می‌گوید که آن‌ها در پاییز مدارک خود را در FDA ثبت می‌کنند و امیدوار است پس از انجام آزمایش‌های بالینی، تائیدیه فروش را در سال ۲۰۲۲ دریافت کنند.