تمدید ثبت‌نام المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو

به درخواست پژوهش‌سراها و دانش‌آموزان علاقمند، ثبت‌نام در دوازدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو تا ۲۵ تیرماه ۱۴۰۰ تمدید شد. لازم به ذکر است این آخرین فرصت برای ثبت نام دانش‌آموزان در دوازدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو است.

المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو فعالیتی است که ابتکار برگزاری آن با این عنوان متعلق به کشور ماست. به این معنا که در کشورهای دیگر مسابقات دانش‌آموزی با تعیین یک طرح مشخص و یا اردوهای یک هفته‌ای آموزش فعالیت‌های آزمایشگاهی برگزار می‌شود، اما ترکیب مناسبی از رقابت همزمان در حیطه تئوری و عملی که همه مباحث اصلی مطرح در علوم و فناوری نانو را در برگیرد، تا به حال در هیچ کشوری اجرا نشده است.

تاکنون ۱۱ دوره المپیاد دانش‌آموزی نانو برگزار شده است و دوازدهمین دوره المپیاد در سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. دوازدهمین المپیاد دانش‌آموزی علوم و فناوری نانو با همکاری ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و هماهنگی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برگزار می‌شود. این المپیاد به تایید بنیاد ملی نخبگان نیز رسیده است و مدال‌آوران از جوایز و امتیازات بنیاد بهره‌مند خواهند شد.

المپیاد نانو در چند مرحله بر گزار می شود؟

المپیاد علوم و فناوری نانو در سه مرحله برگزار می شود، در مرحله اول دانش‌آموزان در قالب یک آزمون تئوری تستی با هم به رقابت می پردازند، داوطلبانی که حد نصاب لازم را برای ورود به مرحله دوم کسب نمایند، وارد مرحله دوم المپیاد خواهند شد، که در قالب یک آزمون تئوری بصورت تستی – تشریحی برگزار می‌شود. ۳۰ نفر برتر آزمون مرحله دوم وارد مرحله سوم خواهند شد. مرحله سوم بصورت برگزاری یک اردوی علمی-عملی برای برگزیدگان مراحل دوم می باشد، که در این اردو دانش آموزان با انجام یک فعالیت آزمایشگاهی ضمن آشنایی با روش‌های تحقیق و پژوهش، به کمک اساتید یک پروژه آزمایشگاهی را که در راستای حل یکی از چالش‌های کشور به کمک فناوری نانو است را انجام می‌دهند.

به‌دلیل شرایط شیوع کرونا آزمون مرحله اول به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. آزمون مرحله دوم این المپیاد به‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.

توجه: در صورت ادامه شیوع ویروس کرونا و بر اساس شرایط، بر اساس تصمیم کمیته علمی-اجرایی المپیاد، اردوی عملی این دوره از المپیاد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در بازه زمانی کوتاه‌تر برگزار خواهد شد و قسمتی از آموزش و ارزیابی به‌صورت مجازی انجام می‌شود.

مزایا و جوایز المپیاد نانو

در نهایت برگزیدگان مرحله نهایی با توجه به آزمون‌های مرحله عملی معرفی شده و مدال‌های طلا، نقره و برنز را کسب خواهند نمود. برگزیدگان مرحله نهایی المپیاد نانو ضمن دریافت جوایز نقدی از ستاد توسعه فناوری نانو و بنیاد ملی نخبگان، عضو بنیاد ملی نخبگان شده، امتیاز نخبگی از بنیاد نخبگان دریافت کرده و از امتیازات بنیاد ملی نخبگان بهره‌مند می‌شوند و همچنین از گرنت‌های پژوهشی ستاد نانو نیز بهره‌مند خواهند شد.

به دانش‌آموزانی که موفق به کسب مدال طلا ‌شوند جوایز نقدی شامل سه میلیون و پانصد هزار تومان از سوی ستاد نانو و یک میلیون و پانصدهزار تومان از جانب بنیاد ملی نخبگان اهدا می‌گردد. همچنین به برندگان مدال نقره دومیلیون و پانصد هزار تومان از جانب ستاد نانو و یک میلیون تومان از جانب بنیاد ملی نخبگان تعلق می‌گیرد و برای آورندگان مدال برنز یک میلیون و پانصد هزار تومان از جانب ستاد نانو و پانصد هزار تومان از طرف بنیاد ملی نخبگان به‌عنوان جایزه در نظر گرفته شده است.

برای دیدن شرایط شرکت‌کنندگان، سرفصل‌های این آزمون و بودجه بندی سوالات نیز می توانید وارد سایت باشگاه نانو  به آدرس www.nanoclub.ir شوید و اطلاعات تکمیلی را بدست بیاورید.