روغن موتورها با افزودنی نانویی عملکرد بهتری دارند

مسئولان شرکت گرافن‌ ایکس‌تی اعلام کردند که با افزودن گرافن به روان‌کننده‌های مورد استفاده در موتور، عملکرد این روغن‌ها بهبود یافته و صدای موتور نیز کاهش محسوسی یافته است.

شرکت گرافن ‌ایکس‌تی (Graphene-XT) در ایتالیا، یک افزودنی روان‌کننده جدید برای موتورهای دیزلی و بنزینی ارائه کرده که در خودروها یا موتورسیکلت‌ها قابل استفاده است. مطالعات گرافن ‌ایکس‌تی نشان می‌دهد که گرافن باعث پایداری روغن می‌شود، این یافته توسط آزمایش‌های انجام شده در موتور یک موتورسیکلت تأیید شده‌ است.

روغن‌های روان‌کننده برای موتورها از ترکیبات شیمیایی مختلف طبیعی و مصنوعی تشکیل شده‌ است. آن‌ها همچنین حاوی چندین افزودنی مانند اصلاح‌کننده ویسکوزیته، عوامل ضدخوردگی، مواد شوینده، اصلاح‌کننده اصطکاک هستند که می‌تواند خواص روغن را بهبود بخشد. این خواص بهبود یافته شامل پایداری روغن در دماهای بالاتر یا ماندگاری برای مدت زمان طولانی‌تر است.

گرافن ‌ایکس‌تی فرمولاسیون‌های جدید روغن را با استفاده از گرافن تولید کرده و یک ماده افزودنی روان‌کننده مجهز به گرافن ارائه کرده است که موتور را برای مدت طولانی‌تری ایمن نگه می‌دارد. گرافن به‌دلیل ساختار لایه‌ای خود، به‌عنوان یک روان‌کننده قوی عمل می‌کند که به لایه‌های نازک اتم کربن اجازه می‌دهد تا به راحتی با اصطکاک کمی بلغزانند و در برابر یکدیگر با کمترین اصطکاک حرکت کنند.

شرکت گرافن ‌ایکس‌تی با افزودن گرافن به روغن روان‌کننده، دریافت که هم عملکرد و هم ثبات آن بهبود یافته و در نتیجه باعث فشرده‌سازی بیشتر و سایش کمتر قطعات موتور می‌شود.

سیمون لیگی، مدیرعامل شرکت گرافن ‌ایکس‌تی توضیح داد: «افزودن گرافن باعث بهبود خواص تریبولوژیکی روغن می‌شود و آن را برای محیط‌های دارای فشار بالا مناسب‌تر می‌کند. اما فواید گرافن به همین مورد محدود نمی‌شود. گرافن دارای خواص انتقال حرارت جالب توجهی است که برای ایمن‌سازی روان‌کننده‌ها در دماهای بالاتر ضروری است. همه این ویژگی‌ها در کنار هم باعث کاهش صدای موتور و مصرف سوخت می‌شوند.»

محققان گرافن ‌ایکس‌تی برای اثبات بیشتر کارایی روان‌کننده مبتنی بر گرافن، روغن گرافن خود را به موتور یک موتورسیکلت کراس اضافه کردند. نتایج تست‌ها نشان داد که روغن تقویت شده با گرافن سر و صدای کمتری ایجاد می‌کند و عملکرد بهتری دارد.

لیگی ادامه داد: «موتور کراس تحت فشار زیادی است. این موتورها به تعمیر و نگهداری زیادی نیاز دارند و گاهی اوقات هر سه ساعت به تعویض روغن نیاز دارد. این تست آزمایشی سخت برای گرافن بود، اما به وضوح نشان می‌دهد محصول ما به خوبی کار می‌کند. این ماده افزودنی برای کاربران مختلف مانند کامیون‌های سبک، برای بررسی عملکرد طولانی مدت در دست ارزیابی است.»

تیم گرافن ‌ایکس‌تی در شناسایی شکاف موجود در بازار و تولید محصول جدید برای پاسخگویی به این بازار کار بسیار جالبی انجام داده است.