استفاده از ابرخازن‌های نانویی در ترامواها

شرکت اسکلتون تکنولوژیز اعلام کرد که با انعقاد قراردادی قرار است از فناوری ابرخازن‌های نانویی این شرکت در تامین انرژی ترامواها استفاده شود.

شرکت اسکلتون تکنولوژیز (Skeleton Technologies) قراردادی را با شرکت کاف‌پاور آتومیشن (CAF Power & Automation)، ارائه دهنده جهانی راه حل‌های حوزه برق در صنعت راه‌آهن، برای تأمین ابرخازن‌ها در ترامواها امضا کرد.

سلول‌های اسکلتون تکنولوژیز توسط گرین‌تک (Greentech OESS) و برخی از شرکت‌های راه‌آهن پیشرو در سراسر جهان استفاده شده‌ است.

فناوری گرافنی شرکت اسکلتون با عنوان Curved Graphene، با افزایش دو برابر دانسیته انرژی، پیشرفت‌های جدیدی را در این حوزه به ارمغان می‌آورند. بنابراین، برای استفاده انبوه در ترامواها بسیار مناسب هستند. ابرخازن‌های نانویی شرکت اسکلتون دانسیته انرژی دو برابر بیشتر از خازن‌های معمولی رقبا ایجاد می‌کند. ابرخازن‌ها که با میدان الکتریکی شارژ می‌شوند نیاز به واکنش شیمیایی ندارند و به سرعت شارژ می‌شوند. اسکلتون تکنولوژیز با استفاده از مشتقات کربنی دارای حفره‌های نانوساختار و مواد گرافنی اقدام به تولید ابر خازن می‌کند.

شرکت کاف‌پاور آتومیشن فناوری اسکلتون تکنولوژیز را برای تأمین سلول‌های ابر خازن خود برگزیده است. این فناوری همچنین می‌تواند سازگاری بین توان محدود موجود در زیرساخت‌ها و تقاضای بالای توان ترامواهای مدرن را امکان‌پذیر سازد و راه حلی منحصر به فرد است که با شارژ سریع در ایستگاه‌ها کار می‌کند.

مسئولان شرکت کاف‌پاور آتومیشن می‌گویند که فناوری اسکلت بهره‌وری بسیار بالا و تلفات حرارتی کم را ارائه می‌دهند و دانسیته توان بالای آن‌ها باعث صرفه‌جویی در وزن و فضای بیشتر می‌شود. بنابراین، این فناوری کاملاً مناسب برای صنعت ریلی و ترامواها هستند. افزودن آن‌ها به سیستم‌های ذخیره انرژی ما، به نفع مشترکان فعلی و آینده ما خواهد بود و به حداکثر رساندن بهره‌وری انرژی در سطح بی‌سابقه است.»

تعاوی مادیبرک، مدیرعامل اسکلتون تکنولوژیز می‌گوید: «از نظر حمل و نقل عمومی، تراموا در حال حاضر یک راه‌حل بسیار کارآمد است. با این حال، خازن‌های فوق‌العاده ما می‌توانند آنها را به سطح بالاتری از کارایی برسانند تا حداکثر بازیابی انرژی را داشته باشند. ما بسیار خوشحالیم که اکنون با شرکت کاف‌پاور آتومیشن همکاری کرده و سلول‌های مورد نظر آنها را تأمین می‌کنیم تا ترامواهایی که از سیستم‌های ذخیره انرژی استفاده می‌کنند از مدرن‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و کم مصرف‌ترین فناوری انرژی در جهان بهره‌مند شوند. خازن‌های فوق پیشرفته‌ترین پیشرانه‌های موجود در بازار هستند اما به لطف مواد گرافنی، ما قصد داریم مزیت خود را با افزایش عمر باتری‌ها ثابت کنیم.»