خرید پلتفورم نانویی جدیدی برای توسعه واکسن

شرکت بلو واتر واکسن با خرید پلتفورم نانوذره‌ای از مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی به دنبال توسعه نسل جدیدی از واکسن‌ها است، واکسن‌هایی که عملکرد بهتری نسبت به واکسن‌های فعلی دارند.

شرکت بلو واتر واکسن (Blue Water Vaccines) حق لیسانس استفاده از پلتفورم واکسن چند منظوره جدیدی را از مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی دریافت کرد.

بلو واتر واکسن که یک شرکت زیست‌دارویی است به تازگی اعلام کرده است که لیسانس استفاده از پلتفورم واکسن حاوی ذرات ریز ویروس مانند (VLP) را از مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی (کودکان سین سیناتی) دریافت کرده است. این پلتفورم از فناوری انتقال نانوذرات استفاده می‌کند که ممکن است کاربرد گسترده‌ای به‌منظور تولید واکسن برای بیماری‌های عفونی متعدد داشته باشد.

این پلتفورم از پروتئین‌های کپسید نورو ویروس برای ارائه آنتی‌ژن‌های خارجی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کند. محققان بخش بیماری‌های عفونی این بیمارستان اقدام به مهندسی نوعی نانوذرات و پلیمر کردند که به راحتی تولید می‌شوند و در عین حال بسیار پایدار و ایمن‌ساز هستند. توسعه این فناوری این امکان را فراهم می‌کند که واکسن‌های گسترده نسل بعدی برای مقابله با انواع بیماری‌ها نظیر آنفلوانزا و مالاریا تولید شود. شرکت بلو واتر واکسن مجوز جهانی و منحصر به فرد استفاده از این پلتفورم نانوذره‌ای برای کشف، تحقیق و توسعه واکسن را به‌دست آورده است.

جوزف هرناندز، مدیر اجرایی شرکت بلو واتر واکسن می‌گوید: «ما همچنین امیدواریم که بتوانیم از این پلتفورم برای گسترش بیشتر همکاری خود با شرکت‌های دیگر استفاده کنیم، شرکت‌هایی که ممکن است بخواهند توسعه روش‌های درمانی را براساس این سیستم منحصر به‌فرد دنبال کنند.»

شی جیسون جیانگ از محققان بیمارستان کودکان سین سیناتی می‌گوید: «ما شش دهه است که روی تحقیقات در بخش بیماری‌های عفونی کار می‌کنیم. این مرحله گامی مهم برای کمک به بیماران نیازمند است.»

شرکت بلو واتر واکسن قصد دارد از این فناوری برای تولید واکسن جهانی انقلابی آنفلوانزا و یک واکسن جدید و دوگانه برای نورو ویروس و روتا ویروس استفاده کند.

شرکت بلو واتر واکسن و دانشگاه آکسفورد در حال تولید واکسن آنفلوانزا با قابلیت محافظت در برابر تمام سویه‌های آنفلوانزا با هدف قرار دادن قسمت‌هایی از ویروس هستند که پاسخ ایمنی محافظتی در برابر آن‌ها را آسان می‌کند و در عین حال نوع محدودی نیز دارند. بنابراین، استفاده از این واکسن، نیاز به واکسیناسیون سالانه را کاهش داده و به‌طور بالقوه می‌تواند فرد را در طول عمر از آنفولانزا محافظت کند و هر چند سال دیگر نیازی به فرمولاسیون مجدد واکسن نیست. واکسن‌های آنفلوانزا در حال حاضر باعث ایجاد آنتی‌بادی‌هایی می‌شوند که مناطقی از ویروس را هدف قرار می‌دهند که بسیار متغیر بوده و دارای کاستی‌های جدی از جمله تجویز سالانه و محافظت محدود هستند. استاندارد فعلی مراقبت از آنفلوانزا از طریق واکسیناسیون سالانه است که ۴ میلیارد دلار هزینه سالانه دارد که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۲۰۱۰ تخمین زده شده‌ است.