آب و هوا را با هم تحویل بگیرید!

شرکت دانا تجهیز پترو آب پمپ ورتکس دوفازی تولید و به بازار عرضه کرده است که می‌تواند با تولید حباب در مقیاس میکرو-نانو، در گندزدایی و هوادهی فرآیندهای صنعتی بسیار موثر باشد.

از طریق این پمپ، میکرو حباب و نانو حباب برای سه فرآیند هوادهی، شناورسازی و گندزدایی تولید می‌شود. در حقیقت این پمپ می‌تواند یک گاز را به صورت محلول در آورده و تبدیل به حباب‌هایی در اندازه نانومتری کند.

پمپ ورتکس دوفازی برای مخلوط کردن یک سیال و یک گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ‌ها شامل دو ورودی و یک خروجی است که از یک ورودی آن جریان سیال و از ورودی دیگر جریان گاز (اکسیژن، هوا، ازن) می‌تواند وارد پمپ شود. در این پمپ مقدار فشار به صورت تدریجی از نزدیک ورودی تا خروجی پمپ در مسیر حرکت سیال افزایش پیدا می‌کند؛ هوا از ورودی بالای پمپ به داخل آن مکش شده و سپس با اختلاط در آب و افزایش تدریجی فشار، جریان به صورت دو فازی گاز-مایع از درگاه خروجی پمپ تخلیه می‌شود. در این پمپ با توجه به الگوی خاص پره‌های طراحی شده و محفظه طراحی شده پمپ، جریان‌های ورتکس بسیار شدیدی در پمپ به وجود می‌آید. وجود این جریان‌های ورتکس شدید به همراه افزایش فشار موجب می‌شود گاز در سیال به‌صورت محلول درآید. با توجه به فشار کاری سیال در پمپ، دمای سیال و گاز، نسبت ترکیب گاز و سیال، درصد گاز محلول در سیال می‌تواند تا چندصد درصد حالت اشباع برسد. این گاز محلول در خروجی پمپ و هنگامی که فشار زدایی از سیال رخ می‌دهد، به‌صورت حباب‌های با اندازه میکرو و نانومتر درآمده و مانند ابری در سیال ظاهر می‌شود. در این سری از پمپ‌ها سه عمل مکش، اختلاط سیال با گاز مشخص و پمپ کردن مخلوط دوفازی به صورت همزمان انجام می‌شود.

عمده‌ترین کاربردهای پمپ ورتکس دوفازی به تولید حباب در مقیاس میکرو-نانو و اکسیژن‌دهی مرتبط می‌شود. این دو عمل اساسی موجب می‌شود پمپ ورتکس دوفازی در بسیاری از صنایع کاربرد داشته باشد. از جمله مهمترین این کاربردها می‌توان به سیستم شناورسازی با استفاده از هوای محلول یا DAF، گندزدایی و هوادهی اشاره کرد.

همچنین در صنایعی نظیر تجهیزات هوادهی بیوشیمی (کاهش میزان COD و BOD)، فرآیند جداسازی آب و روغن، فرایند شست و شو و ضدعفونی کردن، صنایع نساجی، شیلات، پرورش و تکثیر آبزیان، کشاورزی (کشت هیدروپونیک و یا گلخانه)، صنایع لبنی و غذایی، تولید انواع محلو‌های مایع-مایع، مایع-گاز پمپ ورتکس دوفازی در آن کاربرد دارد.