اطمینان از اصالت الماس با فناوری‌ نانو

شرکت آلروسا با استفاده از فناوری‌ نانومارک لیزری اقدام به ارائه روشی کرده که می‌توان با آن الماس‌ها را نشان‌گذاری و ردیابی کرد. با این کار دسترسی به برخی اطلاعات الماس نظیر منشاء و چگونگی تراش آن ساده‌تر می‌شود.

شرکت آلروسا (Alrosa) از فناوری‌ نانو برای ایجاد قابلیت ردیابی استفاده می‌کند. اولگ کووالچوک از مسئولان آلروسا گفته ‌است که روش جدید و غیرتهاجمی «علامت‌گذاری نانو» آن‌ها در داخل ساختار اتمی الماس و در «شبکه بلوری» الماس حک شده‌ است.

این شرکت با آکادمی علوم روسیه و موسسه Yakutniproalmaz در مورد این فناوری جدید همکاری کرده است.

این علامت استفاده شده در الماس یک کد سه‌بعدی است که به پلتفورم زنجیره تأمین شرکت پروونانس (Provenance) متصل است. با ایجاد این ارتباط، پلتفورم زنجیره تأمین شرکت پروونانس منشأ و مشخصات الماس را ذکر و جزئیات برش الماس را تشریح می‌کند.

آلروسا می‌گوید این اولین بار است که این فناوری برای اهداف تجاری به‌منظور ردیابی الماس‌های دست ‌نخورده و همچنین صیقل خورده استفاده می‌شود.

سرگئی ایوانف، مدیرعامل شرکت آلروسا گفت: «با دستیابی به چرخه کامل تولید، ما تمام اطلاعات لازم را در مورد الماس‌های صیقل خورده و الماس‌های دست‌نخورده که قرار است تراش داده شوند، داریم. فناوری نانومارک لیزری که ما ایجاد کرده‌ایم اجازه می‌دهد این ضمانت‌ها در مورد الماس‌های فروخته شده توسط شرکای ما نیز ارائه شود.»