انتشار اطلاعات علمی در مورد واکسن نانوذره‌ای ضدبیماری RSV

شرکت ویرومتیکس نتایج مربوط به واکسن ضد نوعی عفونت ریه را در قالب دو مقاله منتشر کرد. در این واکسن از نانوذرات استفاده شده‌ است.

ویرومتیکس (Virometix) یکی از شرکت‌های خصوصی زیست‌فناوری سوئیس در حال تولید نسل جدیدی از واکسن‌ها و داروهای ایمنی درمانی برای پیشگیری و درمان بیماری‌های عفونی و بیماری‌های سرطانی است. این شرکت به تازگی از انتشار کلیدی‌ترین داده‌های اثبات مفهوم غیربالینی در مورد واکسن در حال توسعه خود خبر داده است. نتایج مربوط به این واکسن موسوم به V- 306 در دو نشریه بسیار معتبر به چاپ رسیده است.

نتایج منتشر شده، واکسن V-306 را احتمالاً با استفاده از یک روش واکسیناسیون بدون سوزن، برای پیشگیری در برابر عفونت ویروس متناوب تنفسی (RSV) تأیید می‌کند.

اولین مقاله در NPJ Vaccines منتشر شده‌ است که داده‌ها نشان می‌دهد که از آنتی‌ژن و سیستم تحویل نانوذرات مصنوعی برای تولید این واکسن (V-306) به‌منظور پیشگیری در برابر عفونت RSV استفاده شده‌ است. تجویز V-306 باعث ایجاد سطح بالایی از آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده خاصی شده که باعث محافظت از عفونت RSV در مدل‌های حیوانات پیش بالینی می‌شود.

این نتایج نشان می‌دهد که تولید یک واکسن RSV خاص اپی ‌توپ مصنوعی ایمن و موثر ممکن است عملی باشد و از مطالعه فاز ۱ در حال انجام با V-306 در زنان داوطلب سالم در سن باروری پشتیبانی کرده است.

مقاله دوم در نشریه  Vaccineمنتشر شده‌ است و داده‌های مهمی را برای تأیید پتانسیل V-306 به‌منظور تجویز «از راه پوست» از طریق پچ پوست ارائه می‌دهد. به دنبال تجویز V-306، پاسخ ایمنی با افزایش قابل توجهی در آنتی‌بادی‌های اختصاصی برای آنتی‌ژن مورد نظر و خنثی‌سازی RSV مشاهده می‌شود. واکسیناسیون با V-306 به‌طور قابل توجهی همانندسازی ویروس در ریه موش‌ها را پس از آلودگی RSV از طریق داخل بینی بدون ایجاد بیماری را کاهش می‌دهد. این روش واکسیناسیون بدون سوزن می‌تواند برای جمعیت‌های آسیب ‌ذیر مانند نوزادان، زنان باردار و افراد مسن مناسب باشد.