حسگری برای تشخیص سریع بوی بد دهان

محققان با استفاده از فناوری‌ نانوحسگری ساختند که به سرعت بوی بد دهان را تشخیص می‌دهد. این حسگر با کمک نانوالیاف و نانوذرات ساخته شده‌است.

همه از بوی بد دهان فراری هستند، هنگام ملاقات با دوستان و خانواده، در یک مصاحبه شغلی و به خصوص در اولین قرار ملاقات، بوی بدن دهان می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. بوی بد می‌تواند اوضاع را ناخوشایند کند، اما همین بوی بد یک علامت هشداردهنده طبیعی است که نشان می‌دهد مسائل جدی دندانپزشکی اتفاق افتاده است.

به تازگی محققان مقاله‌ای در ACS Nano منتشر کردند که در آن جزئیات ساخت دستگاهی قابل حمل و به اندازه انگشت شست تشریح شده‌ است که بوی بد دهان را در بازدم «استشمام» کرده و گاز سولفید هیدروژن که باعث بوی بد می‌شود را تشخیص می‌دهد.

از آنجا که اکثر مردم بوی نفس خود را متوجه نمی‌شوند، لازم است از شخص دیگری بپرسند که ممکن است شرم‌آور و ناجور باشد. برخی از دستگاه‌ها مقادیر کمی سولفید هیدروژن بدبو را اندازه‌گیری می‌کنند، اما برای جمع‌آوری و آزمایش هوای بازدم نیاز به ابزارهای گران قیمت است که برای همه مصرف‌کنندگان تهیه آن عملی نیست. مطالعات قبلی نشان داده است که وقتی برخی از اکسیدهای فلز با گازهای حاوی گوگرد واکنش نشان می‌دهند، هدایت الکتریکی آن تغییر می‌کند. هنگامی‌که اکسیدهای فلز با کاتالیزورهای فلزی نجیب جفت شوند، می‌توانند حساس‌تر و انتخاب‌گرتر شوند. بنابراین، برای ایجاد یک تجزیه و تحلیل کوچک و در زمان واقعی بوی بد دهان، کاک نامکونگ، ایل دوو کیم و همکارانش می‌خواستند ترکیب مناسبی از موادی را پیدا کنند که سریع‌ترین و قویترین واکنش را به هیدروژن سولفید در هوا ایجاد کند.

محققان نانوذرات کلرید سدیم (نمک فلز قلیایی) و پلاتین (کاتالیزور فلز نجیب) را با تنگستن مخلوط کرده و آن را با استفاده از الکتروریسندگی به نانوالیاف تبدیل کرده و تنگستن را به فرم اکسید فلز تبدیل می‌کنند. در آزمایش‌های اولیه، کامپوزیت ساخته شده آن‌ها بیشترین واکنش را در برابر سولفید هیدروژن داشت. اگرچه این نانوالیاف با چند گاز حاوی گوگرد واکنش نشان داد، اما بیشترین حساسیت را به سولفید هیدروژن داشت و به ترتیب پاسخی برابر ۹٫۵ و ۲٫۷ برابر بیشتر از دی‌متیل سولفور یا متیل مرکاپتان ایجاد کرد. سرانجام، این تیم تحقیقاتی الکترودهای طلا را با نانوالیاف پوشانده و حسگر گاز را با حسگرهای رطوبت، دما و فشار در یک دستگاه نمونه کوچک که تقریباً به اندازه انگشت شست انسان بود، ترکیب کرد. این دستگاه به درستی بوی بد دهان را در ۸۶ درصد مواقعی که دهان بوی بد می‌داد، شناسایی کرد.

محققان می‌گویند حسگر آن‌ها می‌تواند در دستگاه‌های بسیار کوچک برای تشخیص سریع و آسان بوی بد دهان گنجانده شود.