پچ پوستی که می‌تواند جریان و فشار خون را زیر پوست کنترل کند

پژوهشگران یک پچ پوستی ساختند که روی پوست بدن قرار گرفته و جریان خون عبوری را پایش می‌کند. این پچ به‌گونه‌ای طراحی شده که سطح وسیعی از زیر پوست را تحت پوشش قرار می‌دهد.

مهندسان دانشگاه کالیفرنیا در سان‌دیگو نوعی پچ سونوگرافی نرم و انعطاف‌پذیر ساختند که می‌تواند روی پوست بدن قرار گرفته و جریان خون عبوری از شریان‌های اصلی و رگ‌های داخل بدن فرد را کنترل کند.

آگاهی از سرعت و میزان جریان خون در رگ‌های خونی بیمار بسیار مهم است زیرا می‌تواند به پزشکان در تشخیص بیماری‌های مختلف قلبی عروقی از جمله لخته شدن خون کمک کند. مشکلات دریچه قلب؛ گردش خون ضعیف در اندام ها؛ یا انسداد در رگ‌ها می‌تواند منجر به سکته مغزی یا حملات قلبی شود.

پچ سونوگرافی جدید ساخته شده در این پروژه می‌تواند به‌طور مداوم جریان خون و همچنین فشار خون و عملکرد قلب را در زمان واقعی کنترل کند. استفاده از چنین دستگاهی می‌تواند شناسایی مشکلات قلبی عروقی را از همان ابتدا آسان‌تر کند.

تیمی به سرپرستی شنگ ژو، استاد مهندسی نانو در دانشکده مهندسی UC، نتایج مربوط به ساخت این وصله را در قالب مقاله‌ای در Nature Biomedical Engineering منتشر کردند. این وصله نرم پوستی از سونوگرافی برای کنترل جریان خون در اندام‌هایی مانند قلب و مغز استفاده می‌کند.

این پچ را می‌توان روی گردن یا سینه قرار داد. نکته ویژه در مورد پچ این است که می‌تواند سیگنال‌های قلبی عروقی را به عمق ۱۴ سانتی‌متر در داخل بدن به‌صورت غیرتهاجمی حس و اندازه‌گیری کند و می‌تواند این کار را با دقت بالا انجام دهد.

ژو می‌گوید: «این نوع دستگاه‌های پوشیدنی می‌توانند تصویری دقیق‌تر از آنچه در بافت‌های عمیق و اندام‌های حیاتی مانند قلب و مغز، از سطح پوست اتفاق می‌افتد، به شما ارائه دهند. حس کردن سیگنال‌ها در چنین عمقی برای وسایل الکترونیکی پوشیدنی بسیار چالش برانگیز است. با این حال، این جایی است که مهمترین سیگنال‌های بدن و اندام‌های مرکزی قرار دارد.

چونگ وانگ می‌گوید: «ما یک وسیله پوشیدنی طراحی کردیم که می‌تواند به بخش عمیق بافت نفوذ و سیگنال‌های حیاتی را در زیر پوست حس کند. این فناوری می‌تواند درک جدید در زمینه مراقبت‌های بهداشتی ایجاد کند.»

یکی دیگر از ویژگی‌های ابتکاری پچ طراحی شده این است که می‌توان پرتوی فراصوت را از زوایای مختلف اعمال کرد و به مناطقی از بدن هدایت نمود که مستقیماً زیر پچ نیستند.

حسگرهای پوشیدنی موجود معمولاً فقط مناطق زیر حسگر را کنترل می‌کنند. بنابراین، اگر می‌خواهید سیگنال‌ها را در موقعیت دیگری حس کنید، باید حسگر را به آن مکان منتقل کنید. با استفاده از این وصله، می‌توان مناطق وسیع‌تری را کاوش کرد. این قابلیت می‌تواند فرصت‌های زیادی را ایجاد کند.