خرید لیسانس فناوری تولید نانوذرات لیپیدی برای توسعه واکسن

یک شرکت بلژیکی با خرید لیسانس استفاده از فناوری تولید نانوذرات لیپیدی به دنبال تسهیل توسعه واکسن‌های mRNA برای درمان سرطان و بیماری‌های عفونی است.

شرکت ای‌دِآر‌ای‌ای (eTheRNA) از امضا توافق‌نامه همکاری و دریافت مجوز استفاده از یک فناوری با موسسه مشهور تحقیقاتی بلژیکی در دانشگاه گنت خبر داد.

شرکت ای‌دِآر‌ای‌ای، یک شرکت در مرحله بالینی و در حال توسعه فناوری ایمنی درمانی mRNA برای درمان سرطان و بیماری‌های عفونی است. این شرکت همکاری خود را با دانشگاه گنت را اعلام کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۳ تاسیس شد و هدف آن تبدیل شدن به یک شرکت پیشرو در جهان در زمینه RNA است.

طبق مفاد این توافق‌نامه، شرکت ای‌دِآر‌ای‌ای حقوق انحصاری جهانی را برای تجاری‌سازی فناوری لیپیدهای یونیزه پذیر بدست می‌آورد که برای توسعه فرمولاسیون نانوذرات لیپید (LNP) با همکاری گروه تحقیقاتی به رهبری پروفسور برونو د گیست در دانشگاه گنت ساخته شده‌ است. لیپیدهای یونیزه شونده عامل اصلی فعالیت LNP بوده، باعث افزایش به دام افتادن و تثبیت mRNA در LNP و آزادسازی محموله mRNA به سیتوپلاسم سلول می‌شوند که mRNA متعاقباً به پروتئین مورد نظر پزشکان ترجمه می‌شود.

لیپیدهای قابل یونیزه شدن در کتابخانه جدید برای بهبود تجزیه بیولوژیکی طراحی شده‌اند بنابراین، مشخصات ایمنی بهتری را ارائه می‌دهند. علاوه‌بر این، انتظار می‌رود نانوذرات فرموله شده با این لیپیدها دارای خواص حرارتی پایداری مطلوبی باشند و نیاز به ذخیره زنجیره سرد محصول نهایی را کاهش دهند.

استیون پاول، مدیرعامل شرکت ای‌دِآر‌ای‌ای گفت: «یکی از گلوگاه‌های داروهای mRNA فعلی، نیاز به لجستیک دقیق با قابلیت سرمایش بالا است. این همکاری و توافق‌نامه اخذ لیسانس به ما امکان دسترسی به نانوذرات لیپیدی با قابلیت مقاومت در برابر دما و بهبود مشخصات ایمنی را می‌دهد. لیپیدهای یونیزاسیون جدید با خواص بهبود یافته زمینه تولید نسل دوم LNP ما را فراهم می‌کند که برای تولید واکسن‌های پیشگیری‌کننده در آینده و درمان‌های تومور استفاده می‌شود.»

دکتر دومینیک دی گروت از دانشگاه گنت افزود: «این مشارکت نتیجه تلاش مداوم دانشگاه گنت و بیمارستان دانشگاه گنت برای تبدیل شدن به یک مرکز آکادمیک و بالینی برجسته برای تولید محصولات دارویی درمانی پیشرفته (ATMP) است.»