تولید صنعتی هیدروژن از آب با کمک نور خورشید و فناوری‌ نانو

شرکت سانهیدروژن (SunHydrogen) همکاری جدیدی برای کمک به توسعه تولید هیدروژن انجام داده و فناوری تولید هیدروژن سبز مبتنی بر نانوذرات خود را یک قدم به تجاری‌سازی نزدیک کرده است.

سانهیدروژن اعلام کرد که پیشرفت مثبتی در مقیاس‌گذاری فناوری هیدروژن سبز مبتنی بر نانوذرات خود تجربه کرده است.

این شرکت با همکاری گروه اشمید و شرکت اینردوکس در حال توسعه فناوری خود است، فناوری که می‌تواند هیدروژن را با استفاده از نور خورشید و آب در مقیاس تجاری تولید کند. در این همکاری، اشمید در حال توسعه فرآیند و تجهیزات برای تولید هیدروژن است، در حالی است که اینردوکس بر فرآیند الکتروشیمیایی ایجاد قالب‌های غیرمتخلخل روی لایه‌های شفاف برای رشد نانوذرات متمرکز شده‌ است.

سانهیدروژن اعلام کرد، پس از آزمایش چندین سورفکتانت جایگزین، تیم تحقیقاتی همکار این شرکت در دانشگاه آیووا با موفقیت یک جایگزین زیست‌تخریب‌پذیر را شناسایی کرده است که می‌تواند برای رشد نیمه‌هادی‌ها به حمام آبکاری اضافه شود. تیم تحقیقاتی دانشگاه آیووا همچنین به بهبود فرآیند الکتروشیمیایی رسوب نیمه‌هادی‌ها ادامه می‌دهد.

چگالی فوتوالکتروشیمیایی که در شرایط آزمایشگاهی (بدون کاتالیزور) به‌دست آمده است، می‌تواند حداکثر بازده تبدیل نور خورشید به هیدروژن را به کمی بیشتر از ۱۷ درصد برساند.

یانگ، مدیرعامل سانهیدروژن، گفت: «تیم تحقیقاتی ما در دانشگاه آیووا شیمی ساخت فناوری نانوذرات را از نظر زیست‌محیطی بدون آسیب رساندن به کیفیت نیمه هادی‌ها، فراهم کرده است و با این کار فرآیند ما یک قدم به تجاری‌سازی شدن نزدیک‌تر شده‌است.»

برخلاف سوخت‌های هیدروکربنی، مانند نفت، ذغال‌سنگ و گاز طبیعی که درصورت استفاده از آن‌ها دی‌اکسیدکربن و دیگر آلاینده‌ها تولید و وارد اتمسفر می‌شود، استفاده از سوخت هیدروژن باعث تولید آب خالص به‌عنوان محصول جانبی می‌شود. با بهینه‌سازی دانش الکترولیز آب در مقیاس‌ نانو، نانوذرات توسعه داده شده در این شرکت با تقلید از فتوسنتز، نور خورشید را برای جداسازی هیدروژن از آب استفاده کرده و هیدروژن تجدیدپذیر و سازگار با محیط‌زیست تولید می‌کند. سانهیدروژن با استفاده از روشی ارزان قیمت، هیدروژن تجدیدپذیر تولید می‌کند و قصد دارد تا هیدروژن تجدیدپذیر تولید شده را برای استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی مجهز به پیل سوختی عرضه کند.