مدال نقره المپیک برای دوچرخه‌سواری که لباس نانویی به تن داشت

مدال نقره المپیک به دوچرخه‌سواری از هلند رسید که لباس تقویت‌شده با نانومواد را به تن داشت. این لباس نانویی گرمای بدن ورزشکار را جذب کرده و به سرعت آن را به محیط انتقال می‌داد.

دوچرخه‌سوار هلندی با پیراهن چاپ شده توسط شرکت دایرکتا پلاس (Directa Plus) مدال نقره المپیک را کسب کرد. این شرکت دارای پتنت ثبت شده در اتحادیه اروپا برای فرآیند تولید نانوپلاکت‌های گرافنی G+ است.

دایرکتا پلاس خاطرنشان کرد که Annemiek van Vleuten از تیم دوچرخه‌سواری هلند در مسابقات جاده‌ای با پوشیدن پیراهنی با فناوری مدار حرارتی این شرکت، مدال نقره بازی‌های المپیک توکیو را کسب کرد.

در تولید پیراهن‌های تیم ملی دوچرخه‌سواری هلند از مواد چاپی با عملکرد بالا و گرافن پایدار G+Direct Directa Plus استفاده شده‌ است. این پیراهن، گرمای تولید شده توسط بدن را جذب می‌کند، آن را در داخل لباس پخش می‌کند و با تعامل با محیط اطراف، آن را از بین می برد.

جولیو سزارو، بنیان‌گذار و مدیرعامل دایرکتا پلاس گفت: «تبریک به Annemiek و تیم ملی دوچرخه‌سواری هلند در توکیو.»

در آوریل ۲۰۲۱، برای اولین بار، جوهر مبتنی بر گرافن G+، درجه خاصی از گرافن تولید شده برای چاپ دیجیتال استفاده شد. به گفته مسئولان این شرکت، این یک نتیجه مقدماتی است، اما عملی بودن، این فناوری را اثبات می‌کند و نقطه عطفی مهم برای راهبرد توسعه محصول حوزه نساجی است.

چندی پیش، شرکت دایرکتاپلاس نتایج تست‌های انجام شده روی پودرهای گرافنی و اثر آن روی پوست را منتشر کرد. براساس اطلاعاتی که این شرکت منتشر کرد، تست‌های موفقیت‌آمیزی در آزمایش‌های برون‌تنی به‌دست آمد که به مشتریان در صنعت نساجی ثابت می‌کند که آن‌ها می‌توانند با خیال راحت از گرافن در محصولات خود استفاده کرده و با به‌کارگیری گرافن در منسوجات، خواص جالب توجهی در این محصولات ایجاد کنند.

شرکت دایرکتا پلاس در این آزمایش‌ها نشان داده است که ترکیبات گرافنی این شرکت از طریق پوست انسان جذب نمی‌شود. این تولیدکننده گرافن گفته است که هشتمین آزمون برون‌تنی را انجام داده تا نشان دهد پتانسیل جذب برای پودر گرافنی آن‌ها موسوم به G+ وجود ندارد. این مطالعه با استفاده از استانداردهای بین‌المللی توسط گروه ثالث و مستقلی انجام شد و در آن از پوست انسان در محیط کشت آزمایشگاهی استفاده شده‌‌ است. G+ خالص روی سطح بافت به مدت شش و ۲۴ ساعت اعمال شد و در پایان زمان آزمایش بررسی شد که چقدر G+ از طریق پوست جذب شده و به آن نفوذ کرده است. این شرکت نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش‌های برون‌تنی انجام شده را منتشر کرد تا نشان دهد این محصولات غیرسمی بوده و برای استفاده در بازارهای نساجی بی‌خطر هستند، جایی که مشتریان باید از ایمنی پوشاک تولید شده و بازار مطمئن باشند.