اسپری بینی نانویی، در نقش واکسن آنفولانزا و واکسن کرونا

محققان واکسن اسپری بینی با استفاده از نانوذرات ساختند که با همه‌گونه‌های آنفولانزا و احتمالا کرونا مقابله می‌کند.

طرفدار تزریق واکسن سالانه آنفولانزا نیستید؟ دانشمندان واکسن اسپری بینی تولید کرده‌اند که به گفته آن‌ها می‌تواند در برابر همه گونه‌های ویروس آنفولانزا ایمنی ایجاد کند. موضوع امیدوارکننده‌تر این که این واکسن ممکن است برای مبارزه با سایر عوامل بیماری‌زا مانند COVID نیز مناسب باشد.

این اسپری بینی محافظت گسترده‌ای در فرد ایجاد کرده و این امکان را می‌دهد که در خط مقدم دفاع در برابر اشکال بالقوه کشنده ویروس آنفولانزا ایستادگی کند. تیم دانشگاه ایالتی جورجیا می‌گوید همه‌گیری‌های فصلی مکرر و همه‌گیری‌های احتمالی از شدیدترین تهدیدها برای سلامت عمومی هستند.

اسپری حاوی پروتئینی به نام هماگلوتینین نوترکیب (HA) است که روی سطح ویروس‌های آنفولانزا وجود دارد. مبارزه با ویروس آنفولانزا دشوار است زیرا می‌تواند تکامل یافته و «یاد بگیرد» که به سرعت از خود در برابر داروها محافظت کند. این اسپری جدید می‌تواند این مشکل را حل کند. دکتر بوژونگ وانگ، یکی از محققان این پروژه می‌گوید: «تحقیقات ما راه جدیدی را برای توسعه واکسن‌های آنفولانزای اسپری گونه بی‌نیاز از سوزن باز می‌کند، واکسن‌هایی که از نظر لجستیکی، کاربری بسیار ساده‌ای دارند.»

این اسپری نانوذرات را از طریق بینی برای تقویت سیستم ایمنی وارد بدن می‌کند. واکسن‌های فعلی در برابر گونه‌های ناسازگار آنفولانزا کار نمی‌کنند. جایگزین‌های موثرتری مورد نیاز است. اسپری بینی یک راهبرد بسیار امیدوارکننده است.

مجاری تنفسی دروازه ورود ویروس هستند. به گفته پزشکان، اسپری بینی از عفونت در محل اصلی جلوگیری می‌کند. آن‌ها همچنین می‌توانند پاسخ‌های سیستماتیک ایمنی را در سراسر بدن تحریک کنند. واکسن‌های تزریق شده به ماهیچه باعث ایجاد پاسخ‌های ایمنی مخاطی در دستگاه تنفسی نمی‌شوند. در این پروژه HA با اکسید گرافن شیمیایی ترکیب شده‌ است.

دکتر چونهنگ دانگ از محققان این پروژه می‌گوید: «در این پروژه ما نشان دادیم که نانومواد دو بعدی اکسید گرافن دارای اثر کمکی قوی در افزایش پاسخ‌های ایمنی واکسن‌های هماگلوتینین داخل بینی است.»

نانوذرات به‌طور قابل توجهی پاسخ‌های ایمنی را در مخاط و در سراسر بدن جوندگان افزایش می‌دهند.