۲۱ هزار تجهیز آزمایشگاهی به اشتراک گذاشته شد

۲۱ هزار تجهیز آزمایشگاهی، از جمله تجهیزات مشخصه‌یابی حوزه فناوری نانو در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی به اشتراک گذاشته شده است. این تجهیزات در اختیار بخش دانشگاهی و صنعتی بوده و می‌توانند از این زیرساخت‌ها برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی استفاده کنند.

شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که بستری برای توسعه و ارتقای خدمات آزمایشگاهی در کشور است با ترغیب مراکز عضو توانست طی چند سال گذشته، ۲۱ هزار دستگاه و تجهیز آزمایشگاهی را اشتراک‌گذاری کند. تجهیزاتی که در اختیار پژوهشگران، اساتید دانشگاهی، دانشجویان، علاقمندان به این حوزه و دیگر مراکز قرار گرفته است.

تجهیزات به اشتراک گذاشته شده از حوزه‌های متنوع آزمایشگاهی است و موارد متنوعی از انواع دستگاه‌های آماده‌سازی نمونه مانندآسیاب‌ها، التراسانتریفیوژ، آون خلاء، خشک‌کن انجمادی پاششی تا اتاق‌های آزمون شرایط محیطی مانند آزمون شرایط محیطی خودرو را شامل می‌شود. در این شبکه همچنین آنالیزگرهای متعددی همچون انواع کروماتوگرافی، طیف‌سنج‌ها، آنالیزگرهای پرتو ایکس، میکروسکوپ‌های نوری و الکترونی، تجهیزات آزمون‌های زیست فناوری و غیره به اشتراک گذاشته شده است.

این شبکه با هدف به اشتراک‌گذاری دستگاه‌ها و ارایه خدمات آزمایشگاهی و حمایت از توسعه کمی و بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی در کشور ایجاد شده است به همین دلیل تلاش می‌کند تجهیزات و خدمات موجود در صنعت آزمایشگاهی را به اشتراک گذاشته و مسیر دسترسی به آ‌ن‌ها را تسهیل کند. این کار موجب بهبود خدمات ارائه شده در این حوزه می‌شود.

شرکت‌های دانش‌‌بنیان و خلاق، دانشگاه‌ها (استادان و دانشجویان)، پژوهشگران و فعالان این حوزه و مراکز آزمایشگاهی دولتی و خصوصی مهم‌ترین مخاطبان شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی هستند.

فهرست تجهیزات آزمایشگاهی به اشتراک گذاشته شده در پایگاه اینترنتی شبکه آزمایشگاهی در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.