حمایت از شرکت نانویی برای مقابله با بحران کرونا

دولت ایتالیا با اعطای وامی به یکی از شرکت‌‌های نانویی این کشور، به تسریع استفاده از فناوری‌ نانو در تولید محصولات ضدکرونا کمک کرده است.

شرکت دایرکتا پلاس (Directa Plus) از دولت ایتالیا وامی در قالب طرح پشتیبانی از برنامه‌های مقابله با کووید ۱۹ دریافت می‌کند. به گفته متخصص فناوری گرافن، این وام برنامه راهبرد دایرکتا پلاس را تسریع می‌کند.

براساس اطلاعات منتشر شده این شرکت در مجموع ۰٫۷ میلیون یورو وام با عنوان برنامه بهبودی دولت ایتالیا برای Covid-19 دریافت خواهد کرد. بانک ایتالیایی Intesa Sanpaolo وام را در دو تراکنش با ضمانت دولت ایتالیا دریافت کرده که مدت برگشت آن پنج تا شش سال است. شرکت دایرکتا پلاس در حال مذاکره بر سر وام دیگری به ارزش ۰٫۵ میلیون یورو است.

جولیو سزارو، مدیر اجرایی شرکت دایرکتا پلاس می‌گوید: «این اقدام دولت ایتالیا برای پاسخ به بحران بیماری کرونا است که شرکت دایرکتا پلاس با استفاده از این وام تلاش می‌کند تا فعالیت‌های خود را در حوزه‌هایی که گرافن G+ ما دارای مزیت رقابتی است به کار گیرد. از جمله این حوزه‌ها می‌توان به محیط‌زیست، باتری‌ها، محصولات ضدویروس و ضدباکتری اشاره کرد.»

دایرکتا پلاس تا به امروز بیش از ۲۴۰،۰۰۰ متر پارچه گرافن G+ را تولید و به بازار عرضه کرده و بیش از یک میلیون فیلتر G+ برای مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید ۱۹ تولید کرده و تحویل داده است. پس از شیوع ویروس کرونا در جهان، شرکت دایرکتا پلاس شروع به توسعه فناوری برای تولید ماسک‌های حاوی گرافن کرد تا از این ماده برای تقویت تجهیزات محافظت شخصی استفاده کند.

دلیل عملکرد مشتقات گرافن در طبیعت باکتریواستاتیکی آن است که به جلوگیری از رشد باکتری کمک می‌کند. در واقع گرافن لبه‌های تیزی دارد که این لبه‌ها ممکن است به دیواره سلولی باکتری و ویروس آسیب‌ بزند. گرافن می‌تواند استرس اکسیداتیو به ویروس اعمال کند و یا با الکترون‌های شتاب یافته ویروس را نابود کند. همچنین این نوع ماسک‌ها دارای سطح فیلتراسیون بالایی بوده و عملکرد تنفسی را بهبود می‌دهند که با این کار تنفس، راحت‌تر و ساده‌تر انجام می‌شود.

چندی پیش، شرکت دایرکتاپلاس نتایج تست‌های انجام شده روی پودرهای گرافنی و اثر آن روی پوست را منتشر کرد. براساس اطلاعاتی که این شرکت منتشر کرد، تست‌های موفقیت‌آمیزی در آزمایش‌های برون‌تنی به‌دست آمده که به مشتریان در صنعت نساجی ثابت می‌کند که آن‌ها می‌توانند با خیال راحت از گرافن در محصولات خود استفاده کرده و با به‌کارگیری گرافن در منسوجات، خواص جالب توجهی در این محصولات ایجاد کنند. شرکت دایرکتا پلاس در این آزمایش‌ها نشان داده است که ترکیبات گرافنی این شرکت از طریق پوست انسان جذب نمی‌شود. این تولیدکننده گرافن گفته است که هشتمین آزمون برون‌تنی را انجام داده تا نشان دهد که پتانسیل جذب برای پودر گرافنی آن‌ها موسوم به G+ وجود ندارد.