فناوری‌ نانو مانع از عود مجدد تومور سرطانی می‌شود

مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که می‌توان از فناوری‌ نانو برای تحریک سیستم ایمنی بدن استفاده کرد به طوری که سلول‌های سیستم ایمنی بدن اطلاعات مربوط به تومور سرطانی را به خاطر بسپارند و درصورت عود مجدد به آن حمله‌ور شوند. در واقع این سلول‌ها نقش حافظه‌ را ایفا می‌کنند تا برای طولانی‌مدت سیستم ایمنی اطلاعات تومور را به یاد داشته باشد.

محققان دانشگاه آریزونا از فناوری‌ نانو برای کمک به تسریع درمان سرطان استفاده می‌کنند. مطالعه انجام شده توسط محققان دانشگاه آریزونا نشان می‌دهد که می‌توان از فناوری‌ نانو در افزایش اثربخشی روش‌های درمان سرطان استفاده کرد. آن‌ها می‌گویند استفاده از فناوری‌ نانو برای شیمی درمانی می‌تواند راه موثرتری برای مبارزه با تومورهای تهاجمی باشد.

فناوری‌ نانو شیمی درمانی را مستقیم و انتخابی سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد. دانشمندان می‌گویند این کار می‌تواند حرکت داروها و اثر درمانی آن‌ها را بهبود داده و در عین حال سمیت سیستمیک شیمی‌درمانی را کاهش دهد.

اما به گفته دکتر جیانقین لو، استادیار علوم دارویی در دانشکده داروسازی دانشگاه آریزونا، این تنها چیزی نیست که تحقیقات آن‌ها را چشمگیر می‌کند.

دکتر لو می‌گوید: «ما دریافتیم که پلتفورم نانوی ما نه تنها می‌تواند اثر ایمنی درمانی را افزایش دهد، بلکه می‌تواند ایمنی حافظه بدن ما را نیز فعال کند. این بدان معناست که شما می‌توانید یک نوع سلول ایمنی مهم به نام سلول‌های حافظه T را تحریک کنید. این سلول‌های حافظه اصلی به‌عنوان محلی برای به خاطر سپردن آنتی‌ژن خاصی که در سلول‌های تومور نقش دارد، عمل می‌کند. این ایمنی حافظه‌ای می‌تواند از عود تومور جلوگیری کند.»

محققان امیدوارند این فناوری به بیماران سرطانی این امکان را بدهد که در طول درمان از کیفیت زندگی سالم‌تری برخوردار باشند. آن‌ها همچنین امیدوارند که میزان بقا را افزایش داده و در نهایت سرطان را درمان کند.

دکتر لو می‌گوید که آن‌ها در حال حاضر به دنبال فرصت‌هایی برای شروع کارآزمایی بالینی در مراحل اولیه هستند.