ابزاری پیشرفته برای پیشبرد نوآوری در فناوری‌ نانو

شرکت نوپای الدیکو ساینتیفیک (ELDICO Scientific) دستگاه پراش‌سنج الکترونی ویژه برای مطالعات در حوزه فناوری‌ نانو ساخته است.

یک استارت‌آپ سوئیسی پراش‌سنج الکترونی ویژه‌ای را تولید کرد. دکتر اریک هووسترید، مدیرعامل این شرکت می‌گوید: «ELDICO’s ED-1 بلورشناسان را قادر می‌سازد تا نمونه‌هایی با ابعاد نانومتری را با دقت و سهولت و با استفاده از کریستالوگرافی اشعه ایکس بررسی کنند.»

با استفاده از ELDICO ED-1، اولین پراش‌سنج الکترونی اختصاصی جهان که توسط الدیکو ساینتیفیک راه‌اندازی شده‌ است، آزمایش‌های کریستالوگرافی روی نمونه‌های نانوبلوری آسان می‌شود. شرکت الدیکو ساینتیفیک، ارائه‌دهنده فناوری و راه‌حل سوئیسی، سیستم جدید خود را در IUCr XXV، بیست و پنجمین کنگره جهانی اتحادیه بین‌المللی کریستالوگرافی (IUCr) در ۱۴ اوت ۲۰۲۱، در پراگ به عموم مردم ارائه داد. پراش الکترونی یک روش تحلیلی قدرتمند است که برای نوآوری در بسیاری از صنایع حیاتی خواهد بود. زمینه‌های کاربردی از کریستالوگرافی دانشگاهی گرفته تا صنایع بزرگ و سریع در حال رشد مانند صنعت داروسازی، تحقیقات باتری و مواد پیشرفته، مانند MOFها می‌توانند از این فناوری بهره‌مند شوند.

EDD-1 ELDICO ابزاری است که یک پرتو الکترونی با طراحی کاملاً ساده را با یک گونیومتر، ترکیب می‌کند. این ابزار جدید آزمایش‌های پراش را در مقیاس نانو در دستگاهی با قابلیت نصب آسان و کاربرپسند انجام می‌دهد. هر آزمایشگاه مجهز به این ابزار قادر به تجزیه و تحلیل کریستالوگرافی معمول روی نمونه‌هایی است که تاکنون انجام ناپذیر تلقی شده‌ است.

بنیانگذار و مدیرعامل شرکت نوپای الدیکو ساینتیفیک می‌گوید: «EDD-1 ELDICO یک کلاس مخصوص به خود است. این روش، کریستالوگراف‌ها را قادر می‌سازد تا برای تجزیه و تحلیل ساختار تک‌بلوری ذرات نانوبلوری با دقت و سهولت استفاده از کریستالوگرافی اشعه ایکس وارد حوزه نانومتری شوند.»

اریک هووسترید، از شرکت الدیکو ساینتیفیک می‌گوید: «به‌عنوان تنها پراش سنج الکترونی اختصاصی در یک مفهوم افقی انقلابی، این دستگاه به‌طور خاص برای آزمایش‌های پراش طراحی شده‌ است.»

ELDICO ED-1 برای کاربردهای مختلفی طراحی شده‌ است:

  • تعیین ساختار اتمی؛
  • تعیین پیکربندی مطلق؛
  • شناسایی چند شکلی، نمک‌ها و غربالگری بلوری؛
  • تشخیص میکرو بلورینگی در جامد بی‌شکل؛
  • شناسایی پروتون یا کاتیون لیتیوم در کانال‌ها.