جلوگیری از اتلاف حرارت از لوله‌های انتقال آب با نانوپوشش

به تازگی نانوپوشش عایق حرارت در پایگاهی نظامی در آلاسکا نصب شده که موجب کاهش اتلاف انرژی در حین انتقال آب گرم و سرد از لوله‌ها می‌شود.

شرکت سینفکس (Syneffex) نتایج مربوط به عایق حرارتی مبتنی بر فناوری‌ نانو در Fort Wainwright آلاسکا را منتشر می‌کند. این محصول در پایگاه ارتش آمریکا نصب و مورد استفاده قرار گرفته است، جایی که لشکر ۲۵ پیاده نظام، نیروی هوایی USARAK مستقر بوده و فعالیت بخش پزشکی آلاسکا در آنجا انجام می‌شود.

مساله‌ای که آن‌ها در این پایگاه داشتند این بود که لوله‌های آب سرد در مجاورت لوله‌های بخار قرار داشتند و همه آن‌ها در بخش‌های زیرزمینی مستقر بودند. دلیل قرار دادن این زیرساخت در زیرزمین، اطمینان از جلوگیری از یخ‌زدگی لوله‌ها بود.

در چنین جایی، عایق فایبرگلاس سنتی کاربردی نبود؛ زیرا فضای زیادی را اشغال می‌کرد و به دلیل رطوبت و تراکم به سرعت تخریب می‌شد و باعث خوردگی لوله‌ها شده و کل فرآیند بی‌اثر می‌شد.

پرسنل تعمیر و نگهداری پوشش Heat Shield ™ High Heat را به‌عنوان عایق موثر لوله‌های حرارتی انتخاب کردند که می‌تواند رطوبت را تحمل کند و همچنین به راحتی روی لوله‌های آب سرد و بخار پوشانده می‌شود و تقریباً فضای خاصی را اشغال نمی‌کند.

استوارت برچیل، مدیرعامل شرکت سینفکس می‌گوید: «نتایج کار این پوشش به‌عنوان عایق‌ لوله‌ها فراتر از انتظارات بود و اختلاف ۶۸ درجه فارنهایت را در لوله‌های بخار ایجاد کرد و با یک فیلم بسیار نازک از عایق حرارتی و پوشش محافظ ما دما از حدود ۳۰۱ فارنهایت (۱۴۹٫۵ درجه سانتی ‌راد) تا تقریبا ۲۳۳٫۱ فارنهایت (۱۱۱ درجه سانتی‌گراد) کاهش یافت. انرژی قابل توجهی با کاهش تلفات حرارتی از لوله‌های بخار ذخیره شد. با این فناوری، لوله‌های انتقال دهنده آب خنک به جای آب ولرم، آب سرد را به محل اقامتگاه‌های اصلی تحویل دادند.

شرکت سینفکس محصولی را ارائه می‌دهد که بهره‌وری انرژی و ایمنی کارگران را بهبود می‌بخشد. این شرکت زیرمجموعه Industrial Nanotech Inc است که برنامه‌های کاربردی جدید و نوآورانه‌ای را در زمینه فناوری‌ نانو توسعه داده و تجاری‌سازی می‌کند.