جلوگیری از یخ‌زدگی با فیلم‌های رسانای حاوی نانولوله‌کربنی

از نانولوله‌های کربنی شرکت او‌سی‌اس‌آی‌آال برای تولید فیلم‌هایی استفاده شده که می‌تواند در ساختمان‌ها به‌منظور جلوگیری از یخ‌زدگی به کار گرفته شوند.

شرکت او‌سی‌اس‌آی‌آال (OCSiAl)، تولیدکننده‌ نانولوله‌های کربنی تک‌جداره، نانولوله‌های خود را با نام تجاری تیوبال (TUBALL) به بازار عرضه می‌کند. به تازگی از این نانولوله‌ها در ساخت فیلم حرارتی رسانا الکتریکی استفاده شده‌ است.

فیلم‌های حرارتی رسانای الکتریکی حاوی نانولوله‌های کربنی در واقع فیلم پلی‌اتیلنی با عرض ۸-۱۵۰ سانتی‌متر و ضخامت ۰٫۳۵ میلی‌متر با پوشش رسانایی هستند که توسط نانولوله‌های کربنی TUBALL شرکت OCSiAl اصلاح شده‌ است. وقتی این فیلم به منبع تغذیه استاندارد ۲۲۰ وات متصل می‌شود، گرما تولید می‌کند. قدرت چنین سیستم گرمایشی ۳۵۰ وات بر متر مربع است، در حالی که عمر مفید بیش از ۱۰۰۰۰ چرخه روشن/خاموش دارد.

تفاوت اساسی بین گرمایش فیلم و سایر سیستم‌های ضدیخ، مانند کابل گرمایش، در کارایی بالای آن نهفته است. این فیلم قادر به گرم کردن یک سطح بسیار بزرگتر با همان توان مصرفی کابل‌های گرمایشی رایج است. از این فیلم‌های گرمایشی می‌توان هم در تاسیسات صنعتی برای لوله‌کشی‌های گرمایشی، مخازن و کابینت‌های حاوی سیم‌ها و مدارها و هم در تاسیسات معماری برای ضد یخ‌زدگی سقف، گرمایش پیاده‌روها، پله‌ها و سطح شیب‌دار و گرمایش مسکونی استفاده کرد.

واسیلی کوژوخوف از مدیران بخش فروش شرکت OCSiAl می‌گوید: «نانولوله‌های کربنی تولید عناصر گرمایشی را امکان‌پذیر می‌کند که در طول زمان هیچگونه تخریب نمی‌شوند. راه حلی که ایجاد شده‌ است به تولیدکنندگان اجازه می‌دهد تا سیستم گرمایش فیلم را در سطوح پیچیده ادغام کنند. زمستان گذشته، یک فیلم گرمایش با نانولوله‌ها روی سقف دو خانه در سن پترزبورگ روسیه آزمایش شد و بازخوردهای مثبتی برای استفاده بیشتر در بخش مسکن دریافت کرد.»

این محلول حاوی نانولوله‌های کربنی همچنین یک «اثر خود تنظیمی» دارند، که به این سیستم اجازه می‌دهد وقتی به دمای مورد نیاز برسد، بدون استفاده از حسگرهای اضافی، به‌طور خودکار حرارت را متوقف کند. این امر هنگام حفظ دمای پایدار در ظروف حاوی مایعات قابل اشتعال بسیار مهم است.

نانولوله ‌کربنی این شرکت از استحکام کافی برای ایجاد یک شبکه سه بعدی یکنواخت برخوردار است. استفاده از این نانولوله‌ها موجب می‌شود تا رسانایی یکنواختی در سطح محصول نهایی ایجاد شده و استحکام مکانیکی و مقاومت در برابر سایش در آن به شکل قابل توجهی بالا رود.