راهکار نانویی برای جلوگیری از بارداری

پژوهشگران با استفاده از نوعی نانوذرات و به کارگیری میدان مغناطیسی، موفق شدند از بارداری موش‌ها جلوگیری کنند. این روش تولید اسپرم را در موش‌های نر مختل می‌کند.

دانشمندان از آهن‌ربا برای جلوگیری از بارداری در موش‌های نر استفاده کردند. آن‌ها نانوذرات مغناطیسی و زیست تخریب‌پذیری را ساختند که روی جوندگان نر استفاده شده و به‌عنوان یک روش پیشگیری از بارداری عمل می‌کند. اگرچه این فناوری فقط روی موش‌ها آزمایش شده، اما می‌توان آن را به‌گونه‌ای توسعه داد که در آینده برای پیشگیری از بارداری در انسان استفاده شود.

نتایج این تحقیق در مجله Nano Letters of the American Chemical Society منتشر شد.

دانشمندان دانشگاه نانتونگ و دانشگاه شانگهای در چین، دو روز به موش‌ها ترکیب حاوی نانوذرات پوشانده شده با اسید سیتریک تزریق کردند.

ذرات با کمک آهنربا به بیضه حیوانات هدایت و به مدت ۱۵ دقیقه میدان مغناطیسی اعمال می‌شود. این روش دمای بیضه‌ها را افزایش می‌دهد؛ بنابراین، فرآیند اسپرماتوژنز یعنی تولید اسپرماتوزوآ دستخوش تغییر می‌شود.

علاوه‌بر این، موش‌های نر به مدت ۷ روز با ماده‌ها نگهداری شده و پس از جفت‌گیری، آن‌ها از هم جدا شدند. باروری حیوانات بین ۷ تا ۶۰ روز پس از این کار بررسی شد.

به گفته محققان، در هفت روز پس از استفاده از نانوذرات و میدان‌های مغناطیسی، حیوانات نتوانستند فرزندی به دنیا آورند. اما جوندگان ۳۰ تا ۶۰ روز پس از درمان بهبود یافتند.

این روش شاید بتواند در انسان‌ها نیز استفاده شود. در حالی که بسیاری از داروهای ضدبارداری برای زنان وجود دارد، مردان گزینه‌های بسیار محدودی برای جلوگیری از بارداری دارند.

طی دهه‌ها برای ایجاد سایر داروهای ضد بارداری مردانه، گزینه‌های مختلفی مطرح شده که معمولاً بر اسپرماتوژنز متمرکز شده‌ است.

با این حال، پیشگیری از بارداری برای مردان با مشکلاتی روبرو است. براساس برخی مطالعات، دستکاری هورمون‌ها و همچنین در روش‌های ویژه بانوان، عوارض جانبی مانند آکنه، تغییرات خلقی، سردرد و تغییرات نامطلوب در میل جنسی وجود دارد. همچنین هیچ آگاهی از اثرات طولانی مدت بر باروری با این روش‌ها وجود ندارد.

به‌طور کلی، بزرگترین مشکل، در دستیابی به روشی است که عوارض جانبی کمی داشته و برگشت‌پذیر باشد.