لباس‌های ورزشی حاوی نانوجوهر زیر تیغ آزمایش!

گروه مواد پیشرفته ورسارین (Versarien) به دانشگاه گلوسترشایر مأموریت داده است تا آزمایش‌هایی روی لباس‌های ورزشی خود با روکش گرافن انجام دهد.

یک تیم تحقیقاتی در حال آزمایش روی نمونه اولیه لباس است، لباس‌هایی که در آن‌ها از جوهر گرافن ورسارین «Graphinks (™)» از طریق یک فرآیند چاپ روی صفحه استفاده شده‌ است. این لباس توسط MAS Holdings تولید می‌شود. محققان این محصول نانویی را با مجموعه‌ای از لباس‌های ورزشی دیگر که هنگام تمرینات شدید پوشیده می‌شوند، مقایسه می‌کنند.

ورسارین در تولید محصولات گرافنی از ماسک صورت گرفته تا محصولاتی که در حال حاضر برای دفاع در حال توسعه هستند، پیشتاز بوده است.

آزمایش لباس ورزشی در دانشگاه گلوسترشایر بخشی از برنامه در حال انجام ورسارین برای تجاری‌سازی گرافن در صنعت نساجی است.

پروفسور آتاناسیوس بیساس، استاد فناوری‌های ورزشی در دانشگاه گلوسترشایر و سرپرست این پروژه، گفت: «ما خوشحالیم در تحقیقی که به توسعه پوشاک نوآورانه کمک می‌کند و می‌تواند به‌طور بالقوه تغییر در صنعت پوشاک ورزشی ایجاد کند، با ورسارین همکاری می‌کنیم. این پروژه، فرصتی عالی برای ما و دانشجویان تحصیلات تکمیلی فراهم می‌کند تا با برنامه‌های کاربردی ارتباط برقرار کرده و مهارت‌های آزمایشگاهی و تحلیلی خود را ارتقا دهیم. ما از توسعه روش‌های تجزیه و تحلیل با پشتیبانی از هوش مصنوعی مانند تجزیه و تحلیل حرارتی بسیار هیجان‌زده هستیم که می‌تواند ما را قادر سازد تا به یک گروه بین‌المللی در زمینه آزمایش لباس ورزشی تبدیل شویم.»

این مطالعه جدید عملکرد نمونه اولیه لباس‌های ورسارین را از نظر کنترل گرما و دفع عرق در مقایسه با سایر لباس‌های آزمایش شده، بررسی کرده و در نتیجه تعامل با بدن انسان در حین ورزش شدید را مشخص می‌کند.

این لباس‌ها توسط ملی‌پوشان رشته دو و میدانی در حین تمرینات در میدان‌های ورزشی دانشگاه و آزمایشگاه‌های علوم ورزشی در محوطه Oxstalls پوشیده می‌شود.

پاسخ به شرایط مختلف توسط لباس از طریق آنالیز خون، ادرار، دمای پوست/بدن و عملکرد قلبی تنفسی در کنار اقدامات روانی برای تعیین رطوبت، احساس حرارتی و درک راحتی شرکت کنندگان ارزیابی می‌شود.

نیل ریکتس، مدیرعامل ورسارین، گفت: «این آزمایش‌ها گام بعدی در مسیر تجاری‌سازی گرافن است که براساس همکاری ما با MAS Holdings صورت می‌گیرد.»

این گروه مهندسی پیشرفته مستقر در استاورتون مدت‌هاست در حال تولید محصولات بافته شده با گرافن است و در این مسیر، قراردادهای مختلفی را به امضا رسانده است که از توافق‌نامه توسعه محصول با وزارت دفاع گرفته تا ماسک‌های صورت، از جمله فعالیت‌های ورسارین بوده است.

این شرکت در مرحله بعد فعالیت‌های خود، طیف وسیعی از کالاهای ورزشی را در دستور کار تولید قرار داده است. اولین لباس‌های تولید شده با گرافن قرار است در این ماه تحویل مشتریان داده شوند. ورسارین با وام ۵ میلیون پوندی بنیاد نوآوری بریتانیا اقدام به توسعه فناوری منسوجات پیشرفته کرده و در سراسر دوران شیوع بیماری کرونا در حال کار روی منسوجات پیشرفته بوده است.