کفش هوشمندی برای کمک به سالمندان نیازمند به کمک

یک استارت‌آپ با توسعه کفش‌های مجهز به فناوری حسگری، به سالمندان کمک می‌کند تا درصورت بروز مشکلاتی در سلامتی، به سرعت آن را تشخیص دهند.

استارت‌آپ سینسفیت تکنولوژیز (SensFit Technologies) کفش هوشمند با حسگرهای داخلی ساخته است که می‌تواند کیفیت زندگی افراد مسن را بهبود بخشد. فناوری حسگری منحصر به فرد این کفش امکان خوانش اطلاعاتی را فراهم می‌کند که با استفاده از آن می‌توان مشکلات مربوط به سلامتی مانند زوال عقل و زخم‌های دیابتی را تشخیص داد.

این فناوری منحصر به‌فرد از ۸۷ حسگر هوشمند متصل به جوهر گرافن ساخته شده که در کف یک کفش تعبیه شده‌ است. این محصول توسط بنیان‌گذاران استارتاپ پروفسور فرانتس کنستانتین فوس، محقق فناوری‌های پزشکی و دکتر نیشار حامد توسعه یافته است که تحقیقات آن‌ها بر توسعه فناوری‌های نوآورانه از مواد کامپوزیت پیشرفته متمرکز است.

محققان می‌گویند: «سینسفیت تکنولوژیز اولین شرکتی است که از حسگرهای گرافنی پیشرفته در یک کفش هوشمند استفاده می‌کند و اولین نوآوری را در این حوزه بازار ارائه می‌دهد.»

این فناوری حسگری نوآورانه الگوی حرکتی را در کفش حین راه ‌رفتن رصد می‌کند. الگوریتم‌های اختصاصی هوش مصنوعی داده‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کنند. با انجام این کار، کفش یک ارزیابی عصبی را انجام می‌دهد و به کاربران کمک می‌کند تا مشکلات مربوط به سلامتی مانند زوال عقل، زخم‌های دیابتی یا احتمال افتادن را درک کرده و به آن‌ها پاسخ دهند. این کار می‌تواند منجر به درمان زودهنگام شود.

سینسفیت تکنولوژیز اکنون به دنبال ۱۲۵۰۰۰ دلار بودجه برای حمایت از توسعه فناوری و آزمایش‌های بالینی است.

این گروه تحقیقاتی کاربرد پزشکی آرایه‌های حسگر فشاری در پروژه قبلی پروفسور فوس را برای جلوگیری از آسیب به سر الهام گرفتند و پتانسیل تجاری‌سازی این فناوری را در این پروژه مورد استفاده قرار دادند.

در حالی که محققان این فناوری را توسعه دادند، بخشی دیگر از این گروه به دنبال بازاریابی برای این فناوری بودند. اشلی می‌گوید: «کل تیم دانشجویی این شرکت مسئولیت بازاریابی را برعهده داشت. با توجه به کاربردهای بالقوه فراوان این فناوری، شناسایی بخش مهمی از بازار که در آن استارتاپ می‌تواند با رقابت محدود فعالیت کند، ضروری بود.»

سینسفیت تکنولوژیز در ابتدا بر جلوگیری از سقوط در مراکز مراقبت از سالمندان متمرکز بود. پس از تجزیه و تحلیل داده‌ها، تدوین راهبرد بازار و معرفی یکی از ۱۰ ارائه‌دهندگان برتر مراقبت از سالمندان در استرالیا، آن‌ها توسعه فناوری‌های SensFit را برای کمک به طیف وسیعی از مسائل بهداشتی که بر افراد مسن تأثیر می‌گذارد، توصیه کردند.

پروفسور فاس می‌گوید که کار با دانشجویان «یک تجربه فوق‌العاده بود».

آن‌ها تلاش قابل توجهی را برای درک پتانسیل بازاریابی و فرصت‌های این فناوری در بخش مراقبت از سالمندان انجام دادند.

اشلی معتقد است که سینسفیت تکنولوژیز این پتانسیل را دارد که افراد مسن را با افزایش کیفیت زندگی توانمند سازد.

او می‌گوید: «من می‌خواهم این فناوری را روی پای همه ۷۵۰ میلیون نفر بالای ۶۵ سال ببینم.»