تولید خازن‌هایی برای تامین انرژی ایمپلنت‌های پزشکی

این شرکت اعلام کرد که از مرکز فناوری‌های زیست پزشکی (CBT) دانشگاه صنعتی کوئینزلند برای توسعه خازن‌های پیزو برای ایمپلنت‌های پزشکی خود‌تامین‌کننده انرژی حمایت می‌کند….

این شرکت اعلام کرد که از مرکز فناوری‌های زیست پزشکی (CBT) دانشگاه صنعتی کوئینزلند برای توسعه خازن‌های پیزو برای ایمپلنت‌های پزشکی خود‌تامین‌کننده انرژی حمایت می‌کند.

گرنت اولیه اعطا شده در قالب پروژه‌ای با عنوان «ابرخازن‌های پیزوالکتریک برای ایمپلنت‌های پزشکی خود‌تامین‌کننده انرژی» به پروفسور کامرون براون، دیپاک دوبال، هنگ دوک فام و آشوک کومار نانجندان اهدا شد.

بیشتر ایمپلنت‌های پزشکی الکتریکی مدرن (مانند ضربان‌ساز، پمپ‌های تحویل انسولین) به‌طور فعال عملکردهای بدن را تنظیم یا این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند؛ بنابراین، این ادوات به باتری‌هایی نیاز دارند که بتوانند سال‌ها بدون هیچگونه خرابی، عملکرد قابل اطمینانی داشته باشند. باتری‌های کاشته شده معمولاً برای تعویض نیاز به جراحی‌های ثانویه دارند و باعث ناراحتی قابل توجهی در بیماران می‌شوند که هزینه‌های بالا‌، ناراحتی و خطر عفونت را می‌توان مهمترین چالش‌های تعویض باتری در این بیماران دانست.

این پروژه با ایجاد یک واحد تامین‌کننده انرژی به نام «Piezo-Supercapacitor»، می‌تواند انرژی حاصل از حرکت بدن انسان را جمع‌آوری کرده، این انرژی را به برق تبدیل و آن را در جایی ذخیره کند. با استفاده از این فناوری، پزشکان قادر به توسعه ایمپلنت‌های پزشکی با قابلیت شارژ خودکار خواهند بود. این مفهوم مبتنی بر ساز و کاری است که دو فرایند را با هم ترکیب می‌کند، جایی که انرژی مکانیکی به‌طور مستقیم به‌گونه‌ای دیگر تبدیل شده و به‌عنوان انرژی الکتروشیمیایی ذخیره می‌شود، بدون اینکه از مرحله میانی تبدیل به الکتریسیته عبور کند.

شرکت استرالیایی گروه تولیدی گرافن (GMG)، یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه فناوری پاک در استرالیا است و به جای استخراج گرافیت، با تجزیه متان (گاز طبیعی) گرافن و هیدروژن تولید می‌کند. با استفاده از فرآیند اختصاصی این شرکت، GMG می‌تواند گرافن با کیفیت بالا و هزینه کم و به شکلی کاملا مقیاس‌پذیر و بدون آلاینده را ایجاد کند.

همچنین شرکت GMG با همکاری دانشگاه کوئینزلند در حال توسعه نسل جدیدی از باتری‌ها موسوم به باتری‌های یون آلومینیوم گرافن است که عمر بیشتری داشته و به سرعت شارژ می‌شوند.