رهایی از بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان با نانوالماس

یافته‌های اخیر محققان نشان داد که نانوالماس می‌تواند به درمان بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان و عفونت‌های قارچی کمک کند.

دانه‌های الماس سنگ‌های ارزشمندی هستند که در صنایع جواهرسازی استفاده می‌شوند. با این حال، در آینده نانوذرات الماس یا نانوالماس (NDs) ممکن است راه حلی برای سلامت دهان و دندان باشد. یافته‌های اخیر نشان می‌دهد که نانوالماس‌ها عامل موثری در درمان بیماری‌های دندان هستند.

بیماری‌های دهان مانند بیماری‌های لثه، پوسیدگی دندان و عفونت‌های قارچی از مشکلات بزرگ مراقبت‌های بهداشتی در سراسر جهان هستند که منجر به هزینه سالانه میلیون‌ها دلار می‌شود. با این حال، هنوز هیچ راه‌حل اثبات شده‌ای برای جلوگیری از این مشکلات وجود ندارد.

میکروب‌های پیچیده که معمولاً به‌عنوان قارچ‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا روی سطح دندان‌ها متصل می‌شوند و بیوفیلم‌هایی را ایجاد می‌کنند، از دلایل اصلی عفونت هستند. طبق گزارش موسسه ملی بهداشت، بیوفیلم عامل ۶۵ تا ۸۰ درصد از کل عفونت‌های انسانی است.

محققان دانشکده دندانپزشکی دانشگاه هنگ‌کنگ در مقاله‌ای با عنوان «مهار بیوفیلم در عوامل بیماری‌زای دهان با نانوالماس» برای اولین‌بار تأثیر نانوذرات الماس روی بیوفیلم‌های بیماری‌زای دهان را به میزان زیاد نشان دادند. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در مجله Biomaterials Science منتشر شده‌ است. آن‌ها به‌طور ویژه نقش نانوالماس را در جلوگیری از تشکیل بیوفیلم و تاثیر مخرب آن‌ها بر بیوفیلم‌های از پیش ساخته شده را کشف کردند.

پوسیدگی دندان یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بر زندگی انسان‌ها تأثیر می‌گذارد و بیش از سه میلیارد نفر (۴۸ درصد از جمعیت) را در سراسر جهان درگیر کرده است.

گفته می‌شود استرپتوکوکوس موتانس (S. mutans)، یک باکتری گرم مثبت، عامل اصلی شروع این بیماری است. بیماری پریودنتال (لثه) که ششمین بیماری شایع در انسان است، توسط Porphyromonas gingivalis (P. gingivalis)، باکتری گرم منفی ایجاد می‌شود.

علاوه‌بر این، عفونت‌های قارچی، یکی دیگر از بیماری‌های مهم دهان و دندان با پیامدهای بالینی شناخته شده، طی چند سال گذشته هیچ پیشرفتی در بهبود داروهای درمانی نداشته است.

دکتر چو و دکتر نیلکانتان، از محققان اصلی این تحقیق در دانشگاه هنگ‌کنگ می‌گوید: «نانومواد موضوعی داغ است، زیرا این ذرات بسیار کوچک می‌توانند به‌طور موثر در میکروارگانیسم‌ها نفوذ کنند و همچنین می‌توانند برای حمل طیف وسیعی از داروها مورد استفاده قرار گیرند. تحقیقات این گروه نشان داد که نانوالماس‌های بسیار کوچک می‌توانند سازوکارهای ژنتیکی در عوامل بیماری‌زا را دستکاری کرده و از اتصال آن‌ها به هر سطحی جلوگیری کند و از این طریق تشکیل بیوفیلم در حفره دهان را مهار کنند.»

نتایج این مطالعه هیجان‌انگیز، پتانسیل بالای نانوذرات الماس را به‌عنوان یک پلتفورم درمانی جایگزین برای پیشگیری و درمان عفونت‌های دهان نشان داد. این نانوذرات دارای ویژگی‌های امیدوار کننده بسیاری از جمله سازگاری زیستی عالی و ویژگی‌های سطح انعطاف‌پذیر هستند. همچنین ثابت شده که این نانوذرات برای انسان بسیار بی‌خطر هستند.