نانوماده‌ای مقاوم به حرارت و قابل چاپ روی سطح

دو شرکت فعال در حوزه مواد، با ترکیب فناوری‌های خود و بهره‌گیری از نانولوله‌های کربنی محصولی ساخته‌اند که در برابر حرارت دوام بالایی داشته و قابل چاپ روی سطوح است.

شرکت تتون تری‌دی (Tethon 3D) با بهره‌گیری از فناوری Mechnano MechT، به زودی C-Lite را تولید می‌کند، C-Lite یک ماده حاوی نانولوله کربنی مقاوم در برابر درجه حرارت بالا و قابل چاپ روی چاپگرها است.

شرکت تتون تری‌دی با استفاده از ترکیب چند فناوری، یک رزین ESD با نام C-lite ساخته است که می‌تواند تا دمای ۲۲۵ درجه سانتیگراد مقاومت کند.

ترنت آلن، مدیرعامل شرکت تتون تری‌دی می‌گوید: «تیم مهندسی مواد ما با آمیختن چند فناوری، رزین ESD با درجه حرارت بالا ساخته است. همکاری متخصصان شرکت مکنانو (Mechnano) در به اشتراک‌گذاری فناوری با ما، بسیار مفید بوده و درک عمیقی از علم و شیمی نانومواد برای ما در پی داشته است. ما قصد داریم کامپوزیت‌های جدیدی را تولید کنیم که برای این کار از ترکیب افزودنی‌های MechT در رزین‌های خود استفاده می‌کنیم که این کار به بهبود خواص مکانیکی، الکتریکی و حرارتی محصول نهایی کمک می‌کند.»

در این پروژه دو شرکت تتون تری‌دی و مکنانو با هم همکاری کردند تا E35A را با رزین‌های اصلی تتون تری‌دی ادغام کنند. از شروع گفتگوها تا تولید اولیه رزین حدود ۶ هفته زمان برد. استیو لودر، مدیرعامل مکنانو می‌گوید: «این یک مثال عالی است که نشان می‌دهد چگونه فناوری نانولوله کربنی ما قواعد بازی را در صنعت تولید مواد افزودنی تغییر می‌دهد. مستربچ E35A مزایای زیادی برای تولید مواد این کامپوزیت مقاوم در برابر حرارت به ارمغان آورده است.»

انتظار می‌رود رزین C-Lite تقاضای زیادی داشته باشد، زیرا درحوزه‌های مختلفی از جمله الکترونیک، خودرو، دفاعی و غیره چالش‌هایی را برطرف می‌کند. رزین تقویت شده با ESD در حال آزمایش‌های تکمیلی است و انتظار می‌رود به زودی در دسترس همه کاربران SLA، DLP و LCD قرار گیرد.

مکنانو اولین شرکتی است که قطعاتی را با نانولوله‌های کربنی و با استفاده از سیستم‌های فتوپلیمریزاسیون برای دستیابی به خواص ضدالکتریسیته ساکن یا بهبود ضربه، مقاومت در برابر گسستگی ساختاری و بهبود عملکرد کششی ساخته است. فناوری آن‌ها با بیش از یک دهه تحقیق و توسعه پشتیبانی می‌شود و بیش از ۱۰۰ اختراع ثبت شده یا در مرحله ثبت دارند.

شرکت تتون تری‌دی پیشرو در کشف کاربردهای ارزشمند برای چاپ سه‌بعدی با تأکید بر مواد سرامیکی است که راه‌حل‌هایی را برای صنایع مختلف ارائه می‌دهد.